اسماعیل اسفندیاری‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان مطلع باشند که سازمان هواشناسی کشور پیش‌بینی کرده که بارش‌های پاییزی در سال زراعی جدید از نیمه دوم مهرماه جاری آغاز و به ویژه در آبان‌ماه بارش های مناسب و خوبی به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: برای اینکه کشاورزان از نعمت این بارش‌های الهی بهره کافی و مناسب ببرند، کشاورزان دیم‌کار به خصوص در مناطق اقلیم سرد و معتدل کشور باید کاشت گندم دیم را به صورت خشکه‌کاری شروع کرده و از بذرهای اصلاح شده که به میزان ۴۷۰ هزار تن امسال تولید شده است استفاده کنند.

وی با اشاره براستفاده از بارش‌های مطلوب مهر و آبان ماه با کشت به موقع افزود: استقرار بوته سبز در فصل پاییز کمک می‌کنند که کشاورزان با افزایش عمکرد مناسب در هنگام برداشت روبرو شوند.

مجری طرح ملی گندم وزارت جهاد کشاورزی همچنین با تاکید بر استفاده از دستگاه‌های کارنده اضافه کرد: در سطح کشور هم اکنون بیش از ۳۰ هزار کارنده در امر کشت پاییزه گندم فعالیت دارند که بیشتر این دستگاه ها در داخل کشور و در استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، کردستان و همدان با کیفیت خوب تولید می‌شوند.

وی در خصوص استفاده کشاورزان از کودهای شیمیایی نیز اظهار داشت: ۸۰ درصد کودهای نیروژنه، ازت و اوره را که در دسترس کشاورزان قرار دارد باید در زمان کاشت مورد استفاده قرار گیرد.

«اسفندیاری‌پور» گفت: در سال زارعی جدید پیش بینی می‌شود ۶ میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی در سطح کشور به زیر کشت گندم برود که از این میزان، ۲ میلیون هکتار به صورت آبی و چهار میلیون آن نیز دیم خواهد بود، که از این مقدار زمین زیر کشت، ۱۴.۵ میلیون تُن گندم برداشت خواهد شد.

وی افزود: برای کشت این محصول در سال زراعی جاری، ۴۷۰ هزار تن بذر  در ۴۷ رقم آبی و ۱۹ رقم دیم و سرجمع ۶۶ رقم در پهنه سرزمینی به تناسب و شرایط سازگاری اقلیمی در نقاط مختلف کشور کشت می‌شود.

در سال زراعی گذشته ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید شد که این میزان بیش از نیاز داخلی بود؛ با برداشت این میزان گندم برای سال چهارم نیازی برای واردات گندم احساس نشده و کشور در تولید این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید.

۷۵۱۰/۶۱۸۵/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.