سیدانور حسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ظرفیت سردخانه‌ای با حمایت از احداث و فعالیت سردخانه‌های میوه در دولت و در راستای جلوگیری از فساد میوه، وجود محصول خارج از فصل در بازار، کنترل قیمت و رونق صادرات و کاهش واردات ایجاد شده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۰ واحد سردخانه در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ واحد پس از سال ۱۳۹۳ در این شهرستان احداث شده و با راه‌اندازی این تعداد بیش از ۷۵ هزارتن به ظرفیت نگهداری میوه در این شهرستان افزوده شده است.

وی ادامه داد: پنج واحد سردخانه دیگر نیز به ظرفیت ۲۰ هزارتن هم‌اکنون در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود ظرف یک تا ۲ سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

«حسینی»، گفت: ۱۵ واحد سردخانه آمونیاکی و یک واحد سردخانه اتمسفری نیز در مجموع با حدود چهار هزارتن ظرفیت هم‌اکنون در مراحل اخذ موافقت اصولی و جواز تاسیس هستند. 

وی بیان کرد: با افتتاح این تعداد سردخانه‌های در حال ساخت، تمامی تولیدات بخش باغی این شهرستان با بیش از ۱۳۰ هزارتن بطور کامل زیر پوشش قرار می‌گیرد.

وی افزود: با ایجاد زنجیره‌های تولید اعم از جمع‌آوری، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی، ضمن ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان، فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی کم و کوتاه‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط ویژه آب و هوایی اشنویه در کنار دارا بودن باغات مختلف و ظرفیت بالای سردخانه‌ای، این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم باغداری آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.

نبود سردخانه در نزدیکی محل تولید محصولات کشاورزی در زمان برداشت محصول با توجه به کوتاه بودن فصل برداشت و فسادپذیری بسیاری از محصولات تولیدی، هرساله خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان در کشور وارد می‌کند.
کشاورزان به دلیل کوتاه بودن زمان ماندگاری محصولات، با اجبار تولیداتشان را به نازل‌ترین قیمت به واسطه‌ها عرضه می‌کنند که همین امر باعث زیان این قشر زحمتکش می‌شود.
این در حالی است که در صورت ایجاد سردخانه در محل، باغدار و کشاورز می‌تواند با حفظ کیفیت ماده غذایی برای مدتی از محصول خود نگهداری کرده و با قیمتی عادلانه آن را در بازارها عرضه کرده و از سوی دیگر مصرف کننده نیز می‌تواند نیازهای خود را در فصول مختلف سال با کیفیت خوب و قیمت مناسب از بازار تهیه کند.

اشنویه دارای ۱۱ هزار هکتار باغات با تولید بیش از ۱۳۰ هزار تن سیب «رد» و «گلدن» و سایر ارقام ( ردمریکال ،گالا، گرانی اسمیت و فرانسه ) و ۴۰ هزار تن انواع میوه هسته‌دار شامل هلو، گیلاس، آلبالو، شلیل، آلوشابلون، زردآلو و گوجه است. 

اشنویه از جمله شهرستان‌های مرزی آذربایجان‌غربی است که با داشتن یکهزار و ۴۷۰ متر ارتفاع از سطح دریا یکی از مناطق حاصل‌خیز و مستعد جهت پرورش انواع محصولات کشاورزی به شمار می‌رود. 
شرایط ویژه آب و هوایی، اشنویه را به یکی از قطب‌های مهم باغداری آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است به طوری که علاوه بر محصول با کیفیت سیب این شهرستان، محصول گیلاس آن نیز در داخل و خارج از کشور مشتریان فراوانی دارد.

۹۸۷۰/۶۱۸۵/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.