حجت جباری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حقابه تالاب‌ها با توجه به اهمیت حفظ اکوسیستم و نقش زیست محیطی آنها،  بعد از تامین آب شرب در جایگاه دوم قرار دارد که باید از منابع آبی مختلف تامین شود.

وی با بیان اینکه حقابه تالاب‌های استان مطالعه و در قالب طرحی به وزارت نیرو ارسال شده است، ابراز امیدواری کرد که با ارائه این طرح و تصویب آن، حقابه تالاب‌های استان به رسمیت شناخته شود زیرا نابودی تالاب‌ها تنفس زیست محیطی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته به دلیل شرایط مطلوب بارندگی و اجرای طرح‌های حفاظت از مناطق آذربایجان‌غربی، وضعیت تالاب‌های این استان شرایط مطلوبی داشتند و بحث حقابه تاثیری خاصی بر حفظ حیات آن نداشت.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی بیان کرد: امیدواریم با شروع سال آبی جدید و امکان دوباره آبگیری تالاب‌ها روند بهبودی آنها در استان همچنان مطلوب باشد و شاهد خشکی و کم آبی آن نباشیم.

وی با اشاره وضعیت تالاب کانی‌برازان مهاباد افزود: این تالاب بین‌المللی یکی از نمونه‌های موفق اجرای طرح حفاظت از تالاب‌های کشور است که با اجرای موفق این طرح توانسته به عنوان الگویی برجسته در کشور مطرح شود.

آذربایجان‌غربی با داشتن ۳۰ تالاب بزرگ و کوچک به مساحت بیش از ۷۰ کیلومتر مربع جزو استان‌های برتر در حوزه تالابی است که ۶ تالاب از کل تالاب‌های استان شامل دریاچه ارومیه، قوپی باباعلی، درگه‌سنگی، یادگارلو، حسنلو و کانی‌برازان در ردیف تالاب‌های بین المللی قرار دارند.
در این میان تالاب بین‌المللی کانی‌برازان مهاباد یکی از مهم‌ترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.