میرصمد سیدموسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به وقوع پدیده خشکیدگی در جنگل‌های زاگرس و لزوم اعمال اقدامات مدیریتی و حفاظتی ویژه برای کنترل این پدیده،  طرح بوم سازگان جنگل‌های زاگرس در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: طرح بوم سازگان با هدف پایش، احیا و توسعه جنگل‌های زاگرسی در ۱۱ استان کشور اجرا می شود که در این راستا آذربایجان غربی نیز با توجه با داشتن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از این جنگل ها، از اعتبارات مربوطه استفاده می کند.

وی ادامه داد: در قالب بوم سازگان زاگرس، اقدامات پایدار در جهت حفظ و توسعه جنگل اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: در قالب این طرح، عملیات پایش، حفاظت، توسعه و احیای مناطق جنگلی در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت انجام خواهد گرفت.

وی بیان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در جنگل های زاگرس، شناسایی گلوگاه های قاچاق، انجام بهره برداری در قالب طرح‌های جنگل داری چند منظوره و ممنوعیت زراعت در «زیر آشکوب» جنگل‌ها از برنامه‌هایی است که در این سند پیش بینی شده است.

جنگل های زاگرس حدود ۶ میلیون هکتار است که عمده پوشش جنگلی این منطقه بلوط ایرانی است.

ناحیه رویشی زاگرس شامل سلسه جبال زاگرس، وسیع ترین و اصلی ترین رویشگاه گونه های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

جنگل های بلوط منطقه زاگرس از منتهی الیه شمال غربی ایران استان آذربایجان غربی آغاز و تا جنوب غرب ایران (استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را شامل می شود.

۸۱۳۷/2093

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.