سردار حبیب شهسواری روز پنجشنبه در آیین یادواره شهدای عملیات نصر ۷ که با حضور اقشار مختلف مردم و زائران کاروان‌های راهیان نور در یادمان «بلفت» سردشت برگزار شد، افزود: بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز زخم ناشی از بمب‌های شیمیایی بر دل و سینه مردمان این شهر ماندگار بوده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز فریاد استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی فرزندان مومن و متدین این مرز و بوم در سال ۶۶ بر علیه نوادگان استکبار و عوامل اجیر شده مستکبران غرب و شرق به گوش می رسد، اظهار داشت: این شهدا و فرزندان امام راحل (ره) بودند که با جان و دل جنگیدند و اجازه ندادند یک وجب از خاک مقدس جمهوری اسلامی زیر پای دشمنان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اینجا محل و مکانی است که دشمنان می‌خواستند یکه‌تازی کنند اما اکنون آثاری از استکبار و متجاوزان دیده نمی‌شود.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: هنوز در این استان به خصوص سردشت بعد از ۴۰ سال خون‌های سرخ خشک نشده و فرزندان این سرزمین در جای جای آن قوام بخش راه شهدا هستند.

وی با بیان اینکه زمانی کسی جرات چپ نگاه کردن به انگلیس و آمریکا را نداشت، اضافه کرد: امروز امانتداران و فرزندان شهدا در لباس دفاع از آرمان‌های انقلاب در مرزهای آبی به ناوهای انگلیسی و آمریکایی دستور می‌دهند که در ماموریت آنها دخالت نکنند.

امام جمعه سردشت نیز در این مراسم گفت: مناطق «بلفت» و «دوپازا» زمانی در تیررس دشمن تا بن دندان مسلح بود اما دلاورمردان این مرز و بوم با سلاح ایمان و اخلاص جنگیدند و موفق شدند که این مناطق را از لوث وجود آنان پاک کنند.

ماموستا محمد واوی با بیان اینکه امروز علاوه بر سلاح ایمان و اخلاص از لحاظ تجهیزات جنگی نیز حرف اول را در منطقه و دنیا می‌زنیم، افزود: جنگ امروز دشمن جنگ اقتصادی است و اگر امروز بخواهیم مقام شهدا را پاس بداریم لازم است از لحاظ اقتصادی نیز جواب دشمن را بدهیم.

عملیات نصر ۷ در روز ۱۴ مرداد سال ۶۶ با اهداف خارج کردن منطقه عمومی سردشت از دید تیر دشمن، ایجاد خط مناسب پدافندی در نوار مرزی، زیر دید و تیر قرار دادن شهرها و مناطق عمومی عراق و مهار تردد عناصر ضد انقلاب در محور سردشت، با حضور چهار لشکر انجام شد و ارتفاعات بلفت و دوپازا در صفر مرزی از دست دشمن خارج و رزمندگان اسلام به شهر قلعه دیزه عراق مسلط شدند.

در این عملیات بیش از ۷۰۰ نفر از رزمندگان اسلام مجروح و ۱۷۵ تن به درجه رفیع شهادت نایل آمدند که سردارانی همچون سرلشکر عباس بابایی، محسن دین‌شعاری، میرمحمود بنی‌هاشم، اکبر روندی، منصور عابدی و روح‌الله اصل دهقان از جمله آنان بودند.

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کردستان عراق قرار گرفته است.

این شهرستان در هفت تیر سال ۱۳۶۶ نیز مورد تهاجم بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق قرار گرفت که در جریان آن ده‌ها نفر شهید و بیش از هشت هزار مصدوم شیمیایی برجای ماند.

۷۵۶۲/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.