محمد دهقان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالان بخش صنعتی، اظهار داشت: ۲ هزار و ۳۲۵ واحد صنعتی در آذربایجان‌غربی فعال بوده که برای ۵۹ هزار و ۵۰۰ نفر زمینه اشتغال فراهم کرده است؛ برای راه‌اندازی این واحدهای صنعتی ۵۶ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن آذربایجان‌غربی تاکنون ۲۰۸ فقره پروانه اکتشافی، ۳۳ فقره گواهی کشف و ۴۶۲ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است، اظهار داشت: پنج هزار و ۸۸ نفر در این معادن مشغول فعالیت هستند.

وی به میزان ظرفیت استخراج و ذخیره قطعی مواد معدنی موجود در استان اشاره کرد و گفت: ظرفیت استخراج از معادن بهره‌برداری آذربایجان‌غربی ۱۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تن بوده و ذخیره قطعی این معادن نیز یک‌هزار و ۱۴۳ میلیون تن است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی اظهار داشت: سهم ارز ش افزوده صنعت این استان ۲۱ هزار و ۸۲۶ میلیارد ریال، ارزش افزوده معادن استان یک‌هزار و ۳۹۶ میلیارد ریال و ارزش افزوده حوزه تجارت استان ۳۳ هزار و ۵۱۲ میلیارد ریال است.

دهقان در خصوص طرح‌های صنعتی در دست اقدام این سازمان نیز گفت: یک‌هزار و ۴۲۸ طرح صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۱۲ هزار و ۳۶۵ میلیارد ریال در حال اجراست که با به بهره‌برداری این طرح‌های صنعتی برای ۳۹ هزار نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲۵۰ هزار نفر از فعالان آذربایجان‌غربی نیز در بخش‌های مختلف صنفی استان فعالیت دارند و صاحب اشتغال هستند.  

سه درصد از واحدهای صنفی کشور در این استان قرار دارد و حدود هزار واحد دارای پروانه در این استان فعالیت می‌کند، ۲۰ هزار واحد از اصناف فعال در بخش تولیدی، ۵۰ هزار واحد در بخش توزیعی، ۱۴ هزار  واحد در بخش خدماتی و ۱۹ هزار واحد نیز در بخش خدماتی فنی فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر ۲۵ شهرک و ناحیه صنعتی از ۳۵ مورد مصوب آذربایجان‌غربی فعال بوده که یکهزار و ۱۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده است و ۲۰ درصد از این واحدهای تولیدی با ظرفیت پایین فعالیت می‌کند.

آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید آغاز شده است.

۹۹۱۸/۳۰۷۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.