فرماندار اشنویه روز شنبه در این مراسم اظهار داشت: بمباران شیمیایی اشنویه در جنگ تحمیلی یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های جنگی تاریخ معاصر بود که جوامع بین‌الملل واکنش جدی در قبال این موضوع مهم از خود نشان ندادند.

اسعد خضری افزود: فاجعه شیمیایی شهرهایی همچون اشنویه و سردشت، فقط نماد مظلومیت ایران نیست بلکه نمادی از برخورد دوگانه مجامع بین المللی در جهت تامین منافع ابرقدرت‌ها به شمار می رود.

وی ادامه داد: یادآوری سالگرد این جنایت هولناک فرصت مغتنمی است تا ضمن تلاش برای تحقق جهان عاری از سلاح شیمیایی، مسوولیت جامعه بین‌المللی در قبال آلام و رنج های مصدومان این جنایت جنگی علیه بشریت یادآوری شود.

فرماندار اشنویه با اشاره به تلاش مسوولان این شهرستان برای حل مشکلات مصدومان این حمله ناجوانمردانه رژیم بعث اضافه کرد: با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از این حادثه دردناک هنوز پرونده شماری از آنان تکمیل نشده است.

خضری بیان کرد: تشکیل کمیسیون غربالگری از جمله خواسته‌ها و نیازهای مصدومان شیمیایی اشنویه است که باید این درخواست عملیاتی شود.

مصطفی عمری رییس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران اشنویه نیز در این مراسم اظهار داشت: ۴۷ جانباز شیمیایی اشنویه هم‌اکنون شناسایی و مراحل مختلف پرونده آنان تکمیل شده است.  

در ساعت ۲:۴۵ بامداد روز ۱۱ مردادماه ۱۳۶۷ مصادف با ۲ آگوست ۱۹٨٨، وقتی که ساکنان بیگناه اشنویه در خواب بودند، جنگنده های رژیم بعث عراق، هشت بمب شیمیایی حامل گاز خردل را بر سر مردم اشنویه فروریختند که بر اثر این بمباران بیش از هزاران نفر از مردم این شهر مرزی مصدوم و مجروح شدند.

پس از بمباران شیمیایی، بلافاصله وزش باد و بارش باران اثرات بمباران را کاهش داد طوری که این بمباران شهید نداشت اما بیشتر مصدومان از آن زمان به مرور با تحمل آسیب‌ها آسمانی شده و بیش از ۲ هزار  نفر از مردم بی‌گناه این شهرستان میهمان خردل نامهربان شدند.

بمباران شیمیایی اشنویه بعد از آتش بس جنگ هشت ساله و تجاوز صدام مایه تعجب جهانیان و نشانگر خوی ددمنشانه رژیم بعث عراق و استکبار بود.

اشنویه و سردشت ۲ شهر مرزی آذربایجان غربی به شمار می روند که در جنگ تحمیلی مورد بمباران شیمیایی نیروهای بعثی عراق قرار گرفت.

۹۸۷۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.