به گزارش ایرنا «محمدمهدی شهریاری» روز پنجشنبه در جلسه شورای زکات آذربایجان غربی افزود: اگر این امر محقق شود تمام نیازمندان این استان تحت پوشش قرار می گیرند و مشکلی در این خصوص وجود نخواهد داشت.
وی ادامه داد: عمل به این فریضه الهی به دلیل کاهش اعتماد مردم در جامعه کم رنگ شده و فسادهای اقتصادی بر اعتماد مردم سایه افکنده است.
وی بیان کرد: باید اعتماد عمومی به مردم برگردانده شود و این امر محقق نمی شود جز با اینکه مردم با وجود لمس کنند که مسوولان نیز در پرداخت زکات دقیق عمل می کنند.
استاندار آذربایجان غربی اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق از عملکرد شورای زکات از دیگر عواملی است که می تواند اعتماد عمومی جامعه را افزایش دهد.
شهریاری گفت: این استان آمادگی کامل را دارد تا بخشی از هزینه های عمرانی روستایی را از محل زکات پرداخت کند و در این صورت می توان گزارش دقیقی را از محل مصارف زکات در اختیار مردم قرار داد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نماز و زکات 2 مسئله مورد تاکید الهی است، گفت: گرفتن زکات از شئونات حاکمیت اسلامی است و باید در این خصوص به درستی عمل شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی اظهار داشت: زکات از ارکان مهم دین است و اگر زکات به درستی در جامعه پرداخت شود دیگر فقیری در جامعه پیدا نمی شود.
وی ادامه داد: حکومت نیز باید وارد این مسئله شود و امر پرداخت زکات و خمس را در جامعه رواج دهد و مردم را نیز در این راستا تشویق کند.
وی بیان کرد: در خصوص تبلیغ مباحث دینی در جامعه با مشکل روبرو هستیم و باید همه برای اجرای این واجب شرعی در جامعه دست بکار شوند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی گفت: مردم خیّر و نیکوکار این استان در سال گذشته توانستند با اهدای 348 میلیارد ریال، رتبه سوم کشور در پرداخت زکات را به خود اختصاص دهند.
عزیز سهندی بیان کرد: پیش بینی می شود که میزان زکات آذربایجان غربی امسال با 20 درصد افزایش به 420 میلیارد ریال برسد.
وی با اشاره به اینکه این مقدار 57 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است، افزود: به منظور ترویج فرهنگ زکات، یکهزار و 76 شورای زکات در روستاهای استان تشکیل شده و کمیته امداد در تلاش است تعداد این شوراها را به یکهزار و 300 روستا در سال جاری افزایش دهد.
وی ادامه داد: در بین شهرستان های مختلف آذربایجان غربی مهاباد، بوکان، سردشت، نقده و سلماس رتبه های برتر استان را در پرداخت زکات به خود اختصاص داده است.
یادآور شد: در سال گذشته یکهزار و 23 میلیارد ریال از طرف مردم آذربایجان غربی به مددجویان تحت پوشش این کمیته کمک شد.
به گزارش ایرنا زکات در آذربایجان غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می گیرد؛ زکات در لغت به 2 معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.
9918/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.