به گزارش ایرنا، در حالی که هزاران نفر از همنوعان مان برای ادامه زندگی در صف انتظار اهدای عضو قرار دارند روزانه صدها نفر از بیماران مرگ مغزی که شرایط اهدای عضو و بخشیدن زندگی دوباره به دیگران را هم دارند، به خاطر این عارضه فوت می کنند.
البته بخشی از استقبال کم مردم از فرهنگ اهدای عضو به نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز این کار و فعال نبودن واحدهای پیوند عضو در مناطق مختلف کشور برمی گردد، که این امر نیز نیازمند سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه است اما تمام موانع مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات نیست و عزم مردم هم برای این اقدام خیرخواهانه جزم نشده و هنوز هم اهداکنندگان عضو انگشت شمار هستند.
طبق استانداردهای جهانی اهدای عضو «pmp» برای هر یک میلیون نفر از جمعیت جامعه باید سالیانه 25 نفر اهدا کننده وجود داشته باشد و بر این اساس برای جمعیت 80 میلیونی کشور باید بیش از 2 هزار اهدا کننده در سال داشته باشیم که هنوز فاصله زیادی با این آرمان استاندارد وجود دارد.

** اعضای 13 بیمار مرگ مغزی در آذربایجان غربی اهدا شد
مسوول اهدای واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: سال گذشته از جمعیت بیش از سه میلیون نفری آذربایجان غربی 13 مورد مرگ مغزی استان اهدای عضو کردند که این آمار در مقایسه با استانداردها بسیار کم است.
نوشین شاه میرزا افزود: آذربایجان غربی به سبب داشتن واحد پیوند کلیه، جزء واحدهای فراهم آوری بوده و امکان برداشت عضو در آن وجود دارد و سال قبل از این 13 نفر در مجموع 35 عضو شامل 24 کلیه و 11 کبد و 6 نسوج قلبی به بیماران نیازمند اهدا شد.
وی با اشاره به وجود محدودیت هایی در اهدای عضو در آذربایجان غربی اظهار داشت: همین تعداد انگشت شماری که برای اهدا رضایت می دهند، امکان برداشت ارگان های حساسی مانند قلب و ریه آنان نیز وجود ندارد.
وی یادآور شد: برای برداشت و پیوند این اعضای حساس (قلب و ریه)، باید 2 نفر در یک بیمارستان واحد بستری شوند و امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته ای هم نیاز است که چنین امکاناتی در دانشگاه علوم پزشکی استان وجود ندارد.
شاه میرزا گفت: برای برداشت کبد نیز باید متخصصان از بیمارستان شیراز به ارومیه اعزام شوند تا این برداشت عضو بر اساس استانداردهای لازم صورت گیرد و امکان پیوند آن به بیمار نیازمند وجود داشته باشد.
وی اظهار داشت: در تمامی بیمارستان های استان که بخش ICU فعال دارد، مسوول این بخش به عنوان رابط میان خانواده ها و انجمن اهدای عضو آذربایجان غربی است.
شاه میرزا یادآور شد: سال 1396 در آذربایجان غربی در مجموع 11 بیمار مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهدا کردند.
وی افزود: مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است و در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه فوت می کند.
وی بیان کرد: سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالی که سطح هوشیاری انسان سالم عدد 15 می باشد؛ بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا 10 روز زنده نخواهند ماند.
وی افزود: ارگان های قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده، لوزالمعده و کلیه هاست؛ ضمن اینکه 53 نسوج دیگر بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب و ... نیز قابل پیوند است.

**حدود 2 هزار نفر در آذربایجان غربی برای اهدای عضو داوطلب شدند
مسوول اهدای واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: سال گذشته حدود 2 هزار نفر در استان برای اهدای عضو داوطلب شدند که این تعداد در مقایسه با یکهزار و 600 نفر داوطلب اهدای عضو در سال 1396 افزایش خوبی داشت.
شاه میرزا افزود: این داوطلبان با مراجعه به واحد اهدای عضو اعلام کردند در صورتی که به خاطر بیماری یا حوادث دچار مرگ مغزی شدند، اعضای بدن آنان به بیماران نیازمند پیوند اهدا شود.
وی با بیان اینکه داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center یا سامانه #3432 *3* در این عمل خیر داوطلب شوند، تاکید کرد: برخی داوطلبان که در این مرکز موفق به دریافت کارت اهدای عضو شدند، اعضای خانواده خود را نیز به صورت اینترنتی ثبت نام کرده اند.
وی یادآور شد: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر می شود و متقاضی می تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.
شاه میرزا اضافه کرد: اطلاعات داوطلبان دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری اهدای عضو شده و در آن ذخیره می شود.
وی اضافه کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ اهدای عضو در جامعه جمعی از دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی آذربایجان غربی به عنوان سفیران سلامت برای ترویج این فرهنگ فعالیت می کنند و امسال نیز روزهای 30 و 31 اردیبهشت در پارک «گولرباغی» ارومیه چادرهای عضوگیری برپا می شود.

** صدور کارت اهدای عضو در ایران 14 سال قدمت دارد
مسوول انجمن اهدای عضو ایرانیان در آذربایجان غربی گفت: کارت اهدای عضو از سال 1384 در کشور طراحی شد و نقش تسهیل کننده در این خصوص دارد ولی جلب رضایت خانواده در زمان اهدای عضو احتمالی لازم است.
علی تقی زاده افشاری افزود: از جمله مهمترین موارد فعالیت این انجمن، فرهنگ سازی برای ترغیب اهدای عضو برای خانواده هایی است که فردی از آنان دچار مرگ مغزی می شود.
وی با اشاره به اینکه صدور کارت اهدای عضو فقط جنبه فرهنگی دارد و نمی تواند مجوزی برای برداشت عضو در زمان مرگ مغزی باشد، افزود: پس از اعلام مرگ مغزی یک بیمار توسط پزشک معالج، یک تیم متخصص پنج نفری هر کدام جداگانه بیمار را معاینه کرده و پس از اطمینان از نظرهای پنج متخصص، بیمار برای اهدای عضو آماده می شود.
وی با بیان اینکه سالانه سه هزار نفر در استان دیالیزی می شوند، گفت: این در حالی است که هر سال حدود 100 مورد اهدای عضو کلیه انجام می شود و تناسبی در خصوص کمک به بیماران کلیوی به هیچ وجه وجود ندارد.

** تحمل انتظار برای خانواده های اهداکننده سخت است
فرزند یکی از بیماران مغزی در مهاباد گفت: در حالی که خانواده ها در این شرایط سخت هنوز امیدوار به بازگشت دوباره بیمار خود هستند، برداشتن ماسک اکسیژن و بردن بیمار برای اهدای عضو بسیار سخت است.
کامران احمدی افزود: تصمیم گیری بین اعضای خانواده در چنین شرایطی بسیار سخت است و هر کدام از اعضای خانواده نظری را مطرح می کنند که می تواند، تصمیم نهایی را به تاخیر بیاندازد.
وی اضافه کرد: اعزام بیمار برای اهدای عضو به مرکز استان، مهیاکردن شرایط برای برداشت عضو و مسایل فنی و پزشکی این کار هم پروسه ای زمانبر بوده و این انتظار برای خانواده ها بسیار دردناک است.
وی اظهار داشت: برای این کار فرهنگ سازی لازم باید صورت گیرد تا با نهادینه شدن این فرهنگ تمایل خانواده ها برای اهدای عضو بیشتر شود و تا با این اهدا، زندگی به فرد دیگری بخشیده شود.
به گزارش ایرنا سالانه حدود 2 هزار و 500 نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می کنند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می کنند و این در حالی است که روزانه هفت تا 10 نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.
31 اردیبهشت به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.