اکبر محمدیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فصل تخم گذاری تا اوایل خرداد ماه ادامه می یابد، افزود: پیش بینی می شود در این مدت بیش از 10 هزار پرنده در تالاب های نقده تخم گذاری کنند.
وی از بازدیدکنندگان تالاب های این منطقه درخواست کرد تا از ایجاد سر و صدا و رعب و وحشت در منطقه خودداری کنند تا تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بدون هیچ مشکلی به پایان برسد.
وی افزود: کاکائی، حواصیل، اگرت، انواع چنگرها، پرستو دریایی، اردک سرسرخ، اردک تاجدار، انواع عقاب تالابی و اردک سرسفید که گونه حفاظت شده مختص این منطقه است، از جمله پرندگان تخم گذار این تالاب ها به شمار می روند.
محمدیان ادامه داد: امنیت موجود به دلیل کنترل محیط بانان، پوشش گیاهی مناسب و عمق استاندارد آب باعث افزایش حضور پرندگان در تالاب های این شهرستان شده است.
وی ادامه داد: پنج تالاب دائمی تالاب حسنلو، تالاب درگه سنگی، تالاب سلدوز، تالاب طالقان و تالاب یادگارلو از جمله تالاب هایی است که آبگیری شدند و با آمادگی کامل پذیرای پرندگان هستند.
وی بیان کرد: نقده با داشتن تالاب‌های فصلی و دائمی از جمله تالاب‌های سلدوز، حسنلو و درگه سنگی در فصل های بهار و پاییز پذیرای 10 هزار قطعه از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان است.
وی با اشاره به اینکه تالاب های نقده توسط یگان حفاظت محیط زیست به طور مستمر پایش می شود، اضافه کرد: بر حسب قوانین ملی و بین المللی میزان تهدیدهای زیستی پرندگان ساکن این تالاب ها ارزیابی می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای 30 تالاب فصلی و دایمی است که سالانه افزون بر 60 هزار پرنده در این تالاب ها فرود می آیند.
برخی از این پرندگان مانند فلامینگوها در صورت فراهم بودن شرایط زیستی در زیستگاه های آبی استان ماندگار می شوند و در صورت مساعد نبودن شرایط زیستی مهاجرت می کنند.
هم اکنون دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن شاهد جوجه آوری صدها فلامینگو می باشد.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.