محمود اولاد روز پنجشنبه در همایش هم اندیشی طرح آمایش استان آذربایجان غربی افزود: یکی از مهمترین نتایج این روند، وجود بیکاری مزمن و تبعات اجتماعی اقتصادی آن است که می تواند بخش های مختلف اقتصادی را درگیر کند.
وی اضافه کرد: تنها راه رهایی از این وضعیت، تخریب تعادل موجود و تلاش برای رسیدن به تعادل سطح بالا با استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری و توسعه بخش های مختلف اقتصادی است.
وی با اشاره به اثرگذاری قابل توجه بخش کشاورزی به اقتصاد آذربایجان غربی بیان کرد: این بخش 28 درصد شاغلان کل استان را به خود اختصاص داده در حالی که ارزش افزوده آن 14 درصد کل ارزش افزوده تولیدی در استان است که این امر مشکلات بسیار زیادی را در راستای توسعه اقتصادی استان ایجاد می کند.
مشاور طرح آمایش آذربایجان غربی تاکید کرد: مهمترین راهکار برای جلوگیری از تداوم این روند، سرازیر کردن شاغلان این بخش به دیگر بخش های اقتصادی است تا میزان شاغلان کشاورزی با ارزش افزوده آن به تناسب برسد.
اولاد اظهار داشت: وجود اقتصاد غیررسمی، ضعف شبکه های ارتباطی برای توسعه، طولی بودن آذربایجان غربی و نسبت 6 برابری طول به عرض آن، اقتصاد ناقص و تعامل بیشتر شهرستان های شمالی و جنوبی استان با دیگر استان ها نسبت به مرکز استان از جمله دیگر مشکلات اقتصادی آذربایجان غربی در برهه کنونی است.
وی، راه اندازی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را یکی از راهکارهای ایجاد تعادل سرزمینی و توازن عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر سه شهرستان آذربایجان غربی در قالب منطقه آزاد و یک شهرستان در قالب منطقه ویژه تعریف شده و 12 شهرستان دیگر نیز خواستار راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی هستند که این امر با اصل راه اندازی مناطق آزاد و ویژه در تناقض است.
وی گفت: با ادامه این روند، راهکار ایجاد تعادل سرزمینی برای بهبود وضعیت شهرستان های محروم و ایجاد توازن در آذربایجان غربی کاری از پیش نخواهد برد.
مشاور طرح آمایش آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به تدوین 20 گزاره کلیدی در خصوص وضعیت آذربایجان غربی افزود: دسترسی های ناقص ریلی و جاده ای، اقتصاد معیشتی مبتنی بر بخش کشاورزی، وجود رقابت بین منطقه آزاد ماکو با منطقه آزاد ارس به نفع سرمایه گذاران خارجی، توجه ویژه به اقتصاد غیررسمی در استان از جمله موضوع کوله بری و عدم استفاده از کریدورهای توسعه ای از جمله این گزاره هاست.
اولاد اضافه کرد: مرز طولانی و نزدیک یکهزار کیلومتری، ضعف شاخص های توسعه انسانی، برخورداری از منابع متنوع طبیعی، بحران دریاچه ارومیه، تعادل نسبی نظام سکونت با توجه به نبود فاصله جمعیتی زیاد بین مرکز استان و شهرستان های پرجمعیت دیگر، غفلت از ظرفیت های لجستیکی و تضاد موجود بین نقش جمعیتی و عملکردی شهر ارومیه نسبت به دیگر شهرهای مشابه در کشور از جمله کرمانشاه و یزد از جمله دیگر گزاره های موجود در آذربایجان غربی است که برای بهبود نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف این موارد باید برنامه ریزی و تلاش کرد.
وی از تدوین پنج هدف بنیادین برای استان در قالب طرح آمایش خبر داد و بیان کرد: انسجام بخشی و دستیابی به یکپارچگی عملکردی، ایفای نقش اساسی در مبادلات بین المللی کشور، دستیابی به فرصت های برابر توسعه در استان، شکست تله محرومیت و دستیابی به سطح مطلوبی از اقتصاد ملی و گسترش توان خودپالایی اکولوژیکی سرزمینی و تعادل بخشی زیست محیطی در اکوسیستم های استان این هدف های بنیادین را شامل می شود.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح آمایش سرزمین آذربایجان غربی، این استان در مقیاس فراملی به عنوان دروازه ارتباطات بین المللی کشور و دارای نقش لجستیک، ترانزیت، بازرگانی و گردشگری و در مقیاس ملی نیز برخوردار از نقش کشاورزی نوین، معدن و فعالیت های دانش بنیان مطرح شود.
مشاور طرح آمایش آذربایجان غربی ادامه داد: رسیدن آذربایجان غربی به جایگاه استانی در مسیر توسعه، امن، متعامل با زیست بومی پایدار نیز از جمله دیگر اهداف اساسی اجرای طرح آمایش در استان است.
اولاد تاکید کرد: این اهداف و برنامه ریزی ها می تواند با همراهی نخبگان و استفاده از نظرات آنان تغییر کرده و به اهدافی بهتر تبدیل شود که در این خصوص احساس مسوولیت نخبگان در راستای تدوین هرچه بهتر این طرح بسیار ضروری به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا، همایش یکروزه هم اندیشی برنامه آمایش آذربایجان غربی در راستای استفاده از تجربه های مدیران و توان کارشناسی صاحب نظران و دستگاه های اجرایی استان در تدوین برنامه برگزار شد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود؛ نقش بی بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی و توسعه کشور از طریق بهره گیری قابلیت های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی بدیل است.
2093/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.