رشید نقی زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح هادی 18 روستای این شهرستان به دلیل پایین بودن تعداد خانوار زیر 20 هزار نفر هنوز تدوین نشده است.
وی با اشاره به اینکه طرح هادی 43 روستا در این منطقه اجرا شده بیان کرد: اجرای طرح هادی در سه روستای دیگر این شهرستان نیز در حال بررسی است.
وی ادامه داد: برای اجرای طرح هادی در روستاهای این شهرستان به طور میانگین برای هر روستا 2 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
مدیر بنیاد مسکن نقده ادامه داد: طرح هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات و تجهیزات عمومی روستایی اجرا می شود.
نقی زاده بیان کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل بند، آماده سازی اراضی پیش بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقدام های است که در قالب طرح هادی در روستاها انجام می شود.
وی گفت: این نهاد طی یکسال گذشته در ساخت 67 واحد مسکونی برای نیازمندان با پرداخت یک میلیارد و 850 میلیون ریال کمک بلاعوض مشارکت کرده است.
وی افزود: بنیاد مسکن همچنین در راستای کمک بیشتر به این افراد آسیب پذیر 13 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است.
نقی زاده ادامه داد: برای هر واحد مسکونی 200 میلیون ریال تسهیلات بنیاد مسکن با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله پرداخت شده است.
وی بیان کرد: نوسازی و ساخت 20 واحد مسکن مقاوم شهری و روستایی نیز از برنامه های این اداره در سال جاری است که در صورت تامین امکانات به خانواده های کم درآمد و آسیب پذیر تحویل می شود.
وی تاکید کرد: ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی بوده و اجرای آن نیازمند همراهی بیشتر روستانشینان است.
مدیر بنیاد مسکن نقده گفت: از نظر بنیاد مسکن هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آئین نامه 2800 مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم نامیده می شود و نیازمند مقاوم سازی است.
نقی زاده با اشاره به اینکه هشت هزار و 300 واحد مسکونی روستایی در این شهرستان وجود دارد، گفت: حدود 55 درصد از این تعداد با چهار هزار و 700 واحد نیازمند مقاوم سازی است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود سه هزار و 600 واحد از کل این مساکن مقاوم سازی شده افزود: واحدهای روستایی باقیمانده نیز در برنامه زمانی هشت ساله مقاوم سازی می شود.
نقی زاده تاکید کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و روستاییان می توانند از این تسهیلات تا سقف 200 و 180 میلیون ریال با بازپرداخت 15 ساله بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا نقده دارای 95 روستا بوده که 77 روستا بالای 20 خانوار و 18 روستا زیر 20 هزار خانوار است و یکهزار و 193 خانوار با جمعیتی بالغ بر 36 هزار و 56 نفر در این روستاها زندگی می کنند.
طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می گیرد.
پایه چنین طرح هایی در کشور از سال 1362 و تحت عنوان، روان بخشی روستاها، در یکی از نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و توسط وزیر مسکن و شهرسازی وقت به اجرا درآمد و در سال های بعد به خصوص از سال 1366 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با جدیت پیگیری شد.
9918/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.