علی صدقیانی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال نیز تعدادی از مردم بدون توجه به هشدارها و توصیه های کارشناسان، این قارچ های سمی را مورد استفاده قرار داده اند و بر اثر آن راهی بیمارستان شدند.
وی از مردم خواست از مصرف قارچ های جنگلی و کوهستانی که به صورت فله ای عرضه می شود خودارری کنند.
وی ادامه داد: پختن، آب پز کردن و کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت عدم مصرف قارچ های وحشی روییده در طبیعت است.
رییس مرکز بهداشت شهرستان ارومیه بیان کرد: در سال گذشته 145 نفر در ارومیه بر اثر مصرف قارچ های رویشی مسموم و از این تعداد 116 نفر در بیمارستان بستری شدند.
صدقیانی فر گفت: متاسفانه در سال گذشته یک نفر بر اثر مسمومیت حاصل از مصرف قارچ های سمی فوت کرد.
وی افزود: درصورت مصرف قارچ های رویشی و بروز علایمی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم و تعریق که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و بی قراری با آن همراه می شود، شهروندان باید به سرعت به نزدیکترین بیمارستان محل سکونت خود مراجعه کنند.
وی از شهروندان ارومیه ای خواست در صورت مشاهده فروش فله ای قارچ رویشی موضوع را به شماره تلفن 32237001 و 3133 گزارش دهند.
به گزارش ایرنا، قارچ ها در طبیعت فراوان هستند و انواع مختلفی دارند که بعضی از آنها خوراکی و برخی دیگر سمی بوده و ممکن است افراد هنگام گشت و گذار در مناطق جنگلی و طبیعت، با یکسری گیاهان وحشی و خود رو ازجمله قارچ ها روبرو شوند و تصور شود مصرف این گونه گیاهان نه تنها مضر نیست، بلکه دارای خواص بسیاری است، ولی باید دانست تمام این قارچ ها و گیاهان خوردنی نیستند و تعدادی از آن ها سمی است.
بعضی قارچ ها و گیاهان سمی، بسیار خطرناک هستند و خوردن چند لقمه از آن ها می تواند کبد، کلیه و حتی مغز را از کار بیاندازد.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.