به گزارش ایرنا «رونق تولید» در این استان کم برخوردار (به لحاظ صنعتی) بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی و در نخستین سفر شهرستانی استاندار در سال جدید به میاندوآب با احیای سه واحد تعطیل و راه اندازی یک واحد جدید کلید خورد و به گفته دست اندرکاران این روند ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی به افتتاح این واحد جدید در میاندوآب اشاره کرد و گفت: این واحد تولیدکننده قطعات خودرو در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع افتتاح و با راه اندازی آن برای 25 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.
علی عبدلی ادامه داد: برای افتتاح این واحد تولیدی 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری شد و این مجموعه توان تولید 80 نوع قطعه جلوبندی انواع خودرو را دارد.
وی با اشاره به احیای سه واحد راکد صنعتی در شهرک صنعتی میاندوآب نیز بیان کرد: شرکت زرینه سهند شیمی با تغییر مالکیت و جذب سرمایه گذار جدید در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع و با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریالی به مرحله تولید باز گشت.
وی اظهار داشت: این واحد تولیدی در زمینه تصفیه روغن موتور و بسته بندی مشتقات، گریس و واسگازین فعالیت می کند و با راه اندازی آن برای 70 نفر اشتغال ایجاد می شود.
وی گفت: شرکت ابریشم پلاست ایرانیان دیگر واحد تولیدی است که با خرید شرکت تعاونی 220 سبز بهاران به چرخه تولید باز گشت و برای بیش از 500 نفر زمینه اشتغال فراهم می کند.
عبدلی ادامه داد: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت 9 هزار مترمربع در زمینه تولید گونی پلاستیکی و چاپ و پالت پلاستیکی فعالیت می کند و برای راه اندازی آن 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: شرکت آسایش آذربایجان نیز در زمینه تولید انواع لوله و اتصالات آبیاری تحت فشار در زمینی به میزان 18 هزار مترمربع و با سرمایه گذاری 100 میلیارد ریالی جایگزین شرکت سنگ بری ارس می شود و با بهره برداری از آن برای 50 نفر اشتغال ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 2 هزار قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده، گفت: بیش از یکهزار و 300 واحد از این تعداد به بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی اظهار داشت: برای راه اندازی 104 واحد طرف قرارداد جدید نیز 34 هکتار زمین در شهرک های صنعتی این استان طی سال 1397 به سرمایه گذاران واگذار شد.
عبدلی ادامه داد: ظرفیت اسمی اشتغال این واحدها سه هزار نفر است که با راه اندازی آنها می توان چرخه اشتغال استان را به حرکت درآورد.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز راهبردهای این سازمان برای رونق تولید در سال جاری را بیان کرد و گفت: 6 هزار و 720 میلیارد ریال طی سال جاری برای حوزه تولید و اشتغال استان تخصیص می یابد.
معصوم علی اکبری افزود: از این میزان 883 میلیارد ریال به طرح های نیمه تمام، سه هزار و 338 میلیارد ریال برای بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و 2 هزار و 499 میلیارد ریال برای تامین سرمایه در گردش هزینه می شود.
وی با اشاره به اینکه با پرداخت این تسهیلات برای هشت هزار و 306 نفر اشتغال زایی می شود، ادامه داد: سه هزار و 821 نفر با راه اندازی طرح های نیمه تمام، 2 هزار و 104 نفر در طرح های نوسازی و بازسازی شده و 2 هزار و 381 نفر در بخش تامین سرمایه در گردش واحدهای موجود صاحب شغل می شوند.
وی اظهار داشت: 374 میلیارد ریال نیز یارانه تسهیلات تولید و اشتغال از محل کمک های فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی آذربایجان غربی اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: 70 میلیارد ریال از این اعتبار در بخش طرح های نیمه تمام، 264 میلیارد ریال در بخش بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و 40 میلیارد ریال در بخش تامین سرمایه در گردش هزینه می شود.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: 12 برنامه با 26 محور اجرایی برای رونق تولید در این استان مشخص شده است.
علی اکبری بیان کرد: بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار، توسعه، تقویت و ارتقای توان رقابتی بنگاه های تولیدی، ارتقای بهره وری عوامل تولید، پشتیبانی از تولید کالا و خدمات مبتنی بر فناوری با ارزش افزوده بالا و پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی از برنامه های عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با محوریت رونق تولید است.
وی اضافه کرد: ارتقای سطح فناوری و توسعه نوآوری در فعالیت های اولویت دار، حصول اطمینان از تامین و توزیع مناسب کالاها و خدمات و تسهیل نوین سازی جریان کالا و خدمات، توسعه صادرات غیرنفتی، افزایش حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه زیرساخت های تولیدی، توسعه اشتغال، تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی و توسعه تجارت الکترونیک از دیگر برنامه های عملیاتی برای رونق تولید است.
استاندار آذربایجان غربی نیز در پیام نوروزی خود به تحقق جهاد اقتصادی در سطح استان تاکید و لزوم توجه ویژه مسوولان نسبت به بحث رونق تولید و صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای همسایه را ابراز کرد.
«محمدمهدی شهریاری» معتقد است که توسعه سرمایه گذاری خارجی با توجه به ارتباطات بین المللی مناسب و همراهی سرمایه گذارانی از چین تا آلمان از جمله مهمترین رویکردهای بخش اقتصادی استان در سال جاری به شمار می رود.
وی اضافه کرد: در سال گذشته با وجود شرایط کشور و مشکلات اقتصادی که استان ما نیز تحت تاثیر آنها بود، اتقاق های قابل توجهی با همراهی مردم و تلاش مسوولان در آذربایجان غربی رقم خورد و بسیاری از شاخص های استان از متوسط کشوری فراتر رفت.
وی جذب 117 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و 2 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی را از نقاط درخشان اقتصاد استان طی سال گذشته دانست و اضافه کرد: 300 میلیارد تومان از مجموع سرمایه گذاری های داخلی استان به بهره برداری رسید و رقم بسیار زیادی نیز در نیمه اول امسال وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
وی ادامه داد: بر اساس داده های اقتصادی موجود و برنامه های مربوط به هر شهرستان، در سال جاری شاهد رشد و شکوفایی هرچه بیشتر مناطق مختلف استان خواهیم بود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی از نظر صنعتی یکی از استان های کم برخوردار کشور به شمار می رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید و اجرای سیاست های اقتصادی جدید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه گذار آغاز شده است.
سال 1397 در آذربایجان غربی و استان موسوم به دروازه ایران به سمت اروپا در حالی سپری شد که حرکت رو به جلو در مسیر توسعه همه جانبه این استان مشهود بود و مسیر پیشرفت با تدبیر و برنامه ریزی دولتمردان و به ویژه نماینده عالی دولت در این استان برای جبران عقب ماندگی های گذشته ریل گذاری شد.
اگرچه رونق بخشیدن به تولید در این استان بدون شک به تنهایی از عهده مسوولان بر نمی آید و مشارکت مردم و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف برای بهبود فضای کسب و کار ضروری است.
گزارش از: نیما سعیدی اقدم
3072/9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.