رضا جهینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد چاه در روستاهای بخش مرکزی قرار داشت که به صورت غیرقانونی وارد مدار مصرف کشاورزی شده بودند.
وی با بیان اینکه در سال جاری نیز سه حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و مسدود شد، اضافه کرد: تاکنون پنج هزار و 409 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آنها بالغ بر 70 میلیون مترمکعب است.
وی اظهار داشت: برداشت غیرمجاز آب های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آنها می شود که در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی نیز می شود.
وی تاکید کرد: حل کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی در مهاباد نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.
جهینی بیان کرد: هم اکنون یکهزار و 539 حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه بیش از 52 میلیون مترمکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 287 حلقه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه 44.5 میلیون مترمکعب، 190 حلقه با حجم تخلیه 3.5 میلیون مترمکعب مربوط به بخش صنعت و 59 حلقه نیز با حجم تخلیه 6 میلیون مترمکعب مربوط به آب شرب است.
وی با اشاره به اینکه نصب کنترل چاه های مجاز برای جلوگیری از اضافه برداشت ضروری است، افزود: سال گذشته 22 کنترل هوشمند چاه های مجاز در این شهرستان نصب شده و هم اکنون مجموع آنها به 227 فقره رسیده است.
به گزارش ایرنا، از ابتدای سال 1393 تاکنون 587 حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد با دستور مراجع قضایی مسدود شده است.
مهاباد دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که از این میزان بیش از هفت هزار و 500 هکتار با سامانه های نوین و مجهز آبیاری می شود.
9903/6185/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.