امروز خبرنگاران آذربایجان‌غربی در قالب تور خبری یک روزه، از روند ساماندهی رودخانه‌ها و حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه بازدید کردند.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حسن خرم مدیر منابع آب ارومیه در حاشیه بازدید تور خبری در جمع خبرنگاران افزود‌: در داخل شهر ارومیه هیچ ساختمانی در حریم رودخانه شهر چای وجود ندارد و تنها ۳۷خانه در حریم حوضه سه چشمه قرار دارند که اخطار هایی برای مقابله با آنها صادر شده است‌.
وی بااشاره به اینکه ‌۲کیلومتر از بستر رودخانه شهرچای به کشتیبان و میاوق جهت عبور ایمن سیل احتمالی درسال جاری  لایروبی شده است خاطرنشان کرد: درسال ۹۶میزان۶۰کیلومتر از انهار و رودخانه های با حجم ۴۱۹هزار مترمکعب ودرسال ۹۷نیز ۱۲۹کیلومتر از انهار و رودخانه ها با حجم ۷۱۷ مترمکعب لایروبی شده است.
وی ادامه داد: ۱۱۰۰متر از بستر رودخانه باراندوز چای در۲۰روز گذشته لایروبی شده است که تا اتمام لایروبی این رودخانه تنها۳کیلومتر باقی مانده است‌.
موسوی معاون فرماندار ارومیه نیز در حاشیه این تور خبری اظهار کرد: اگر برنامه ریزی و پیشگیری های مدیریت بحران استان نبود سیل احتمالی ‌بیش از۴میلیارد تومان  تنها به مزارع ارومیه خسارت وارد می کرد.
موسوی یادآور شد: تمامی نقاط سیل خیز ارومیه لایروبی شده و در صورت وقوع سیل هیچ آسیبی به مزارع ارومیه وارد نخواهد شد.
معاون فرماندار ارومیه اظهار کرد‌:۳۵دستگاه ماشین آلات سنگین در محدوده شهر ارومیه مشغول به لایروبی انهار و حوزه های آبی ارومیه هستند.
در ادامه احمدی رئیس منابع آب نوشین شهر و انزل ارومیه تصریح کرد‌: باتوجه به لایروبی های اخیر طغیان رودخانه های حوزه نازلو به صفر رسیده است.
احمدی بااشاره به اینکه ارومیه دارای۵نقطه حادثه خیز است تاکید کرد: برخی از نقاط ‌پنج گانه حادثه خیز ارومیه لایروبی شده است که آب بند مرندگلو که اراضی کشاورزی ۱۷روستا را تحت پوشش قرار می دهند جز این نقاط حادثه خیز است که لایروبی شده است.
وی ادامه داد: لایروبی دیگر نقاط حادثه خیز ارومیه نیاز به براورد اعتبار است که درصورت تامین اعتبار لایروبی خواهند شد.
احمدی گفت: از۱۰۵ کیلومتر حوزه عملکرد رودخانه نازلو چای ارومیه ۵۵کیلومتر آن در مسیر سیل قرار دارد که در سال۹۶و۹۷میزان ۲۱کیلومتر لایروبی شده و درسال جاری نیز ۲کیلومتر لایروبی شده و ۱۸کیلومتر مابقی آن نیز تا پایان ماه جاری لایروبی خواهد شد.
به گزارش ایسنا؛ تمامی باغ های موجود در بستر رودخانه های ارومیه بویژه دو سیل گاه حادثه خیز در نازلو وانزل نیاز به سازماندهی و بهسازی دارند تا در آینده در صورت سیل احتمالی مشکلی برای روستاییان این دوبخش بوجود نیاید.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.