سید کامل حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حکم به علت تخریب جنگل به مساحت سه هزار و 500 مترمربع از اراضی ملی در روستای «مرانه» از طریق شخم زنی و نیز قطع 10 اصله درخت بلوط جنگلی صادر شد.
وی بیان کرد: به لحاظ فقدان سابقه کیفری، این شخص باید به مدت 540 ساعت به خدمت عمومی تهیه و کاشت درخت بلوط به عنوان جایگزین یک ماه حبس تعزیری با نظارت، همکاری و هماهنگی این اداره اقدام کند.
وی اظهار داشت: این حکم توسط شعبه 101 دادگاه کیفری 2 سردشت و با شکایت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان مبنی بر مشاهدات عینی ماموران یگان حفاظت صورت گرفت.
«حسینی» در رابطه با تصرف عدوانی نیز گفت: این فرد علاوه بر رفع تصرف از محل همچنین به پرداخت 18 میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت، جایگزین 6 ماه حبس تعزیری محکوم شد.
وی بیان کرد: طبق مقررات مواد 80 و 81 در صورت تخلف از مفاد حکم دادگاه، به اجرای حبس جایگزین یا تبعیت از آن، حسب مورد به تقلیل مجازات تا نصف اقدام می شود.
به گزارش ایرنا صدور احکام جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی است که با وجود آنکه دست قضات را برای صدور حکم هایی غیر از حبس بازگذاشته ولی صدور این نوع احکام هنوز در دستگاه قضایی آذربایجان غربی رایج نشده است.
گزارش ها حاکی است صدور این قبیل احکام در کاهش یا تکرار نشدن جرم های زیست محیطی نقش موثری ایفا می‌ کند.
جنگل های سردشت با 85 هزار هکتار مساحت جزء جنگل های زاگرس شمالی بوده و در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده است؛ سردشت دارای 150 هزار هکتار مساحت است که از این میزان 90 هزار هکتار را اراضی جنگلی تشکیل می دهد.
70 درصد از اراضی جنگلی آذربایجان غربی در این شهرستان واقع است و سالانه هزاران تن انواع انگور، گردو، بادام، بلوط، انجیر، سقز و انواع گیاهان دارویی نیز از این جنگل ها استحصال و روانه بازار مصرف می شود.
7562/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.