به گزارش ایرنا، تلخی این داستان نشات گرفته از بی مهری ریشه دار انسان با طبیعت است که به موجب آن صیادان غیر مجاز یا در فصل های غیر مجاز صید و یا با وسایل و تجهیزات خطرناک برای سایر آبزیان اقدام به صید ماهی می کنند.
روی دیگر این داستان که شیرینی آن است عمل یک قاضی به اصلاحات سال 1392 در قانون مجازات اسلامی است که طبق آن قضات می‌توانند بنا به تشخیص به جای احکام زندان از مجازات‌های جایگزین و عام المنفعه استفاده کنند براین اساس قاضی این پرونده صیادان متخلف را به تهیه و رهاسازی یک هزار قطعه ماهی در سد گاوشان کامیاران محکوم کرد.
رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در خصوص این حکم گفت: این صیادان متخلف در جریان گشت و کنترل محیطبانان شهرستان کامیاران دستگیر شده بودند.
خبات احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پیگیری اداره حقوقی حفاظت محیط زیست کردستان و با تعامل و همکاری مراجع قضایی، متخلفان علاوه بر پرداخت جزای نقدی به مجازات جایگزین تهیه و رهاسازی یک هزار قطعه ماهی در سد گاوشان محکوم شدند.
وی تاکید کرد: این اقدام تا مرحله پایانی با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در راستای اجرای درست و قانونی آن پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، مجازات های جایگزین حبس متهمان یکی از رویه های حمایتی و ترمیمی دستگاه قضایی در زمینه کاهش حبس و زندان است که می تواند یکی از راهکارهای موثر در کاهش جرایم زیست محیطی بویژه حوزه شکار و صید باشد.
هر چند این ابتکار برای اولین بار در کردستان رخ نداده و پیشتر موارد مختلفی از آن را شاهد بودیم که از جمله آن در سال 1395 یک قاضی خوش ذوق شکارچی متخلف سنندجی را که اقدام به شکار غیرقانونی یک خرگوش کرده بود به یک هفته کار کردن در فصل پرورش حیوانات وحشی محکوم شد.
هر چند این اقدام ها در راستای فرهنگ سازی است اما ذکر این نکته لازم است که مردم کردستان همواره در طبیعت دوستی پیشگام بوده و در این راستا می توان به اقدام سرباز وظیفه اهل شهرستان مریوان اشاره کرد که بخاطر نجات یک قلاده سگ در پادگان عجب شیر پای خود را از دست داد.
یا اینکه جمعی از جوانان طبیعت دوست روستای ویسیان از توابع بخش اورامان سروآباد در سال 95 با مشاهده یک کل کوهی که در ارتفاعات روبروی روستا در برف گرفتار شده بود همراه با محیطبانان مستقر در منطقه برای نجات این کل کوهی پیشقدم شده و آن را بر دوش خود به محلی امن منتقل کردند.
کردستان پر از اتفاقاتی با شروع تلخ و پایانی شیرین است به گونه ای که حافظه مردم این استان مملو از این نوع خاطرات است که از نسلی به نسل دیگر منتقل و زمینه ساز فرهنگ دوستی و محبت انسان با طبیعت شده است.
انتظار مردم این استان برای چنین برخوردهایی با متخلفان حوزه محیط زیست بیشتر از سایر نقاط کشور است.
استان کردستان دارای 478 صیاد مجاز است که در قالب 6 تعاونی در 6 سد وحدت سنندج، شهید کاظمی سقز، گاوشان کامیاران، گلبلاغ بیجار، سنگ سیاه دهگلان و دریاچه زریبار مریوان فعالیت صیادی انجام می دهند.
خوزستان، مازنداران، گیلان، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد در کشور از استان های شاخص در زمینه تولید آبزیان هستند و کردستان نیز در زمینه تولید ماهیان سردآبی و صید و استحصال از منابع آبی در رتبه نهم کشوری قرار دارد.
کردستان دارای چهار منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بدر و پریشان قروه، منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان سروآباد، یک پناهگاه حیات وحش و تالاب بین المللی دریاچه زریبار مریوان و 2 منطقه شکار ممنوع زرینه اوباتو و دشت بیلو در نزدیکی تالاب زریبار است.
از مساحت 29 هزار و 137 کیلومتر مربعی استان کردستان، 10 درصد در قالب مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.
7349/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.