تورج همتی 'ارائه خدمات رایگان در ادارات حفاظت محیط زیست و مناطق تحت مدیریت، کاشت نهال، خلاصه برداری کتابهای با موضوع محیط زیست، نگارش مقاله های مرتبط، ساخت فیلم مستند از طبیعت و حیات وحش، پاکسازی طبیعت در تفرجگاهها و اماکن عمومی و شرکت در کلاسهای آموزشی مرتبط' را از مهمترین عناوین 'احکام سبز' صادره در این برشمرد.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از وی گزارش داد: صدور احکام جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی می باشد که دست قضات را برای صدور حکمهایی غیر از حبس بازگذاشته است.
وی افزود: از پارسال و آغاز اجرای این قانون تاکنون 70 متخلف در حوزه های شکار و صید، تهدید علیه بهداشت عمومی، تخریب محیط زیست و موارد مشابه در خراسان رضوی به روش جایگزین حبس، مجازات شده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پارسال نیز 25 حکم سبز در این استان صادر شد. امسال صدور این قبیل احکام نسبت به پارسال پیش رشد تقریبا دو برابری داشته است.
وی همچنین به تاثیر مثبت حکم مجازات جایگزین حبس در جامعه اشاره و بیان کرد: صدور این قبیل احکام در کاهش یا تکرار نشدن جرمهای زیست محیطی نقشی موثر ایفا می‌ کند.
همتی همچنین محل صدور 'حکم سبز' را در خراسان رضوی برای متخلفان زیست محیطی بیشتر شهرستانهای کاشمر، کلات، چناران، بردسکن، قوچان، سبزوار، تربت حیدریه، گناباد، خواف، سرخس، مه ولات و جغتای اعلام و بیان کرد: در این میان بیشترین احکام سبز از سوی قضات کاشمر در حوزه حفاظت محیط زیست آن شهرستان صادر شده است. شهرستانهای کلات و چناران در این خصوص رتبه های دوم و سوم را دارند.
وی بر ضرورت فرهنگ سازی و معرفی عمومی مجازاتهای جایگزین حبس تاکید و بیان کرد: اینگونه مجازاتها می تواند هم به نفع مجرم و هم به نفع جامعه و خانواده واقع شده، با کاهش تبعات ناشی از حبس تاثیر خوبی نیز در فرد داشته باشد ضمن اینکه فرصتی دوباره برای بازگشت به زندگی سالم را برای مجرم فراهم می کند.
20 درصد مساحت 117 هزار و 769 کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظت محیط زیست قرار دارد. مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است. خراسان رضوی به ازاء هر 25 هزار هکتار یک محیط بان در اختیار دارد. این استان دارای 41 منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است. حدود 80 گونه پستاندار، 285 گونه پرنده، دو گونه دو زیست، 68 گونه خزنده و 24 گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می کنند. گونه‌ های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.