مجید پاتو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گشت های ویژه در مناطق مختلف این شهرستان از دخل و تصرف افراد در طبیعت، چرای زودرس دام ها در مرتع، شکستن درختان جنگلی و آلودگی رودخانه ها و چشمه ها جلوگیری می کنند.
وی از دوستداران طبیعت خواست در این روز ضمن همکاری با ماموران یگان حفاظت این اداره از آسیب رساندن به درختان و طبیعت خودداری کنند.
وی یادآور شد: برای حفاظت دقیق از عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی، حضور مردم در صحنه مهمترین رکن است و به همین علت سامانه 1504 به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در سطح منابع طبیعی مهاباد است.
وی از شهروندان خواست در روز طبیعت و هنگام چیدن گیاهان خوراکی و کوهی از تخریب طبیعت و مراتع خودداری کنند و به دلیل بارش ها از اسکان در حاشیه رودخانه ها بپرهیزند.
به گزارش ایرنا در مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی و یکهزار هکتار جنگل وجود دارد که جنگل های این شهرستان بیشتر در مناطق غربی و در روستاهای کاولان و کوران واقع شده است.
روز طبیعت(سیزده بدر) از جمله روزهایی است که ایرانی ها به آن اهمیت می دهند و به عنوان آخرین روز از تعطیلات نوروزی آن را گرامی می دارند.
روایت است که ایرانیان باستان در شروع سال نو بعد از 12 روز شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم را فرخنده می دانسته اند و به دشت و صحرا می رفتند و با این رسم دوره نوروز را به پایان می رسانده اند.
طبق این رسم، هر سال ایرانیان این روز را در دامن طبیعت سپری می کنند و امسال با توجه بارش باران در بیشتر مناطق کشور و وقوع سیلاب مسوولان از مردم خواستند روز طبیعت را در پارک ها و مناطق ایمن سپری کنند.
3020/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.