جلال غفارزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دخالت عطاران در امر پزشکی و دارویی، صدمات جبران ناپذیری را بر پیکر سلامت جامعه وارد می کند که باید جلوی این کار گرفته شود/
وی ادامه داد: عطاری ها موظف هستند طبق درخواست مشتری و براساس نسخه متخصص طب سنتی، گیاه دارویی بفروشند.
وی گفت: عمده تخلف عطاری‌ها تجویز انواع دارو به خصوص داروهای مخدر و روان گردان و کمک جنسی و چاقی و لاغری آلوده به مواد مخدر و روان گردان است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار داشت: در پنج ماه گذشته 45 واحد عطاری بازرسی شده که پلمب و تعطیلی 9 واحد و معرفی 11 واحد به مراجع قضایی را در پی داشته است.
غفارزاده گفت: با توجه به زمان بر بودن اخذ نتایج آزمون‌های تشخیصی و کنترلی داروهای توقیفی، پرونده سایر متخلفان نیز در نوبت و دستور کار ارجاع به مراجع قضایی قرار دارد.
وی اضافه کرد: در طی این بازدیدها تاکنون یکهزار و 21 نوع و 69 هزار و 450 قلم انواع داروی دست ساز، قاچاق، تقلبی، مخدر و روان گردان به ارزش یک میلیارد و 364 میلیون ریال کشف و ضبط شده است.
وی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر داروهای دست ساز عطاری ها گفت: در تمامی داروهای با ادعای لاغری، ماده روان گردان آمفتامین و مشتقات آن و ماده ملین سرطانزای فنل فتالئین و در تمامی داروهای چاقی ترکیبات داروهای دگزامتازون و سیپروهپتادین و در ترکیب داروهای کمک جنسی و ترک اعتیاد داروی مخدر ترامادول وجود دارد.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر از جمله مهمترین مشکلات حوزه بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزایش قارچ گونه عطاری های بدون مجوز به ویژه در ارومیه است و در برخی موارد، این عطاری ها اقدام به تجویز نسخه برای بیماری های مختلف می کنند که می تواند خطرناک باشد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.