به گزارش ایرنا فرماندار تکاب روز جمعه در این آیین گفت: برگزاری آیین گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس نخستین مدرسه در این شهرستان یک رویداد بزرگ، مهم و ماندگار فرهنگی است که می تواند بین نسل فرهیخته گذشته و نسل فعلی پیوند عمیقی ایجاد کند.
«علی مکرمی» با بیان اینکه تکاب یکی از مناطق جغرافیایی و فرهنگی قابل توجه در ایران است که در عرصه آموزش نوین غیر مکتب خانه ای پیشتاز بود، افزود: تاسیس مدرسه به سبک آموزش نوین در یکصد سال پیش در این شهرستان نشانه بارز و سند جاودان فرهیختگی مردم فرهنگ دوست و هنر پرور این منطقه است.
وی اظهار داشت: برگزاری این رویداد فرهنگی تلاشی برای حفظ هویت غنی فرهنگی و میراث معنوی پیشینیان به شمار می رود.
فرماندار تکاب با اشاره به قدمت فراوان تعلیم و تربیت نوین در تکاب ادامه داد: برگزاری این جشن موجب وفاق و همدلی مردم، شناساندن قدمت فرهنگ غنی و پیوند میان نسل قدیم و جدید فرهیختگان فرهنگی، ادبی و هنری تکاب شده است.
مکرمی با بیان اینکه صدمین سال تاسیس مدرسه محمدیه نماد فرهنگ، هنر و ادب تکاب است، افزود: جشن سالروز تاسیس این مدرسه یک رویداد مهم فرهنگی است که موجب شناساندن بیش از پیش تمدن و فرهنگ کهن مردمان منطقه و خلق گره بزرگ فرهنگی و ادبی نسل قدیم و جدید تکاب می شود.
وی گفت: با برگزاری جشن سالروز تاسیس اولین مدرسه در تکاب ظرفیت های فرهنگی و هنری و ادبی و سرآمدان این عرصه ها که از یکصد سال پیش منشا تحولات فرهنگی عمده ای در تکاب و شهرهای اطراف بوده اند، به خوبی معرفی می شود.
فرماندار تکاب با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانش آموخته مدرسه محمدیه تکاب نیز اضافه کرد: دانش آموختگان این مدرسه در بازتولید و اشاعه فرهنگ، علم و آگاهی در میان اقشار مختلف جامعه نقشی اساسی و ماندگار ایفا کرده اند.
به گزارش ایرنا، مدرسه 6 کلاسه ابتدایی محمدیه به همت مرحوم حاج سردار افشار، ارباب دهستان کوچک تکاب (تکانتپه افشار) به عنوان اولین مدرسه به سبک آموزش نوین در سال 1297 هجری شمسی تاسیس شد و سید ابوالحسن هاشمی از آموزگاران این سبک آموزشی از سوی حاکم وقت منطقه به عنوان اولین مدیر و معلم مدرسه محمدیه منصوب شد.
با تاسیس مدرسه محمدیه، منطقه تکاب افشار بسیار زودتر از سایر مناطق وارد آموزش نوین شد و فرزندان اقشار و طبقات مختلف اجتماعی توانستند از خدمات آموزش و پرورش بهره مند شوند.
تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و هم اینک 13 هزار و 700 دانش آموز در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.
7514/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.