به گزارش ایرنا، سیدکامل حسینی روز چهارشنبه در آیین روز درختکاری به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی، افزود: متأسفانه طی سال‌های اخیر ویلاسازی‌ها و همچنین دست‌ درازی‌های متعدد به منابع طبیعی بکر این شهرستان به ویژه جنگل ها شدت گرفته است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در این تخریب و ویلاسازی ها افرادی که به اصطلاح خود را در این شهرستان روشنفکر می دانند نیز مشارکت دارند، اظهار داشت: برخی از این افراد نیز با مقدار زمینی که در حاشیه جنگل ها دارند به مرور بر گسترش باغ های خود به سمت جنگل اقدام می کنند و با افزایش باغ های شخصی در جهت نابودی محیط زیست گام بر می دارند.
حسینی گفت: تشکل های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، روحانیان و همه ما با وجود آنکه به طور دایم از اهمیت محیط زیست صحبت می کنیم اما در عمل روند تخریب ها روز به روز گسترده تر می شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت با اشاره به اینکه وظیفه خطیری در راستای حفاظت از منابع طبیعی بر عهده همگان است، افزود: با نیروها و امکانات محدودی که این اداره شهرستانی در اختیار دارد، حفاظت از جنگل ها و مراتع آن امکان پذیر نیست و این امر مهم عزم ملی و اراده جمعی را می طلبد.
وی اضافه کرد: متاسفانه تنفس جنگل های شمالی کشور هم یکی از دلایل هجوم سودجویان به جنگل های بلوط زاگرس است که موجب تخریب و ویرانی این جنگل ها شده است.
حسینی با بیان اینکه ذغال چوب از درختان بلوط هم به یکی دیگر از دغدغه های زیست محیطی در این شهرستان تبدیل شده، گفت: قطع درختان گردو نیز در کنار این معضل به یکی از مشکلات این شهرستان تبدیل شده بطوریکه به بهانه های مختلف و با استفاده از خلاءهای قانونی افراد سودجو اقدام به قطع درختان کهنسال گردو می کنند و این موضوع نیز به چالشی جدی برای شهرستان تبدیل شده است.
وی گفت: هفته منابع طبیعی فرصتی را فراهم کرده است تا ظرفیت ها و توانمندی های دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد، جوامع محلی و غیره در رابطه با فرهنگ سازی و حفظ منابع طبیعی به عرف عمومی ارزیابی شود.
وی با بیان اینکه روند تخریب جنگل ها در کشور به گونه ای بوده که در کنار دخالت های انسانی، بلایای طبیعی نیز بر تغییرات اقلیمی تاثیر گذاشته است، گفت: باید در این شرایط در افکار عمومی تجدیدنظر کنیم و نگرش هایمان را نسبت به این طبیعت خدادادی تغییر دهیم.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت بیان کرد: یکی از سیاست های سازمان جنگل ها برای حراست از این نعمت های خدادادی پیام های پیشگیرانه و حفاظتی است که توسط معتمدان، ریش سفیدان، روحانیان، تشکل های مردم نهاد در طیف جوامع روستایی و شهری صاحب نفوذ باید به جامعه هدف منتقل شود.
به گزارش ایرنا اولین روز از گرامیداشت هفته منابع طبیعی با غرس 20 اصله نهال در محوط دبیرستان آزادی سردشت برگزار شد.
سردشت با 90 هزار هکتار جنگل و 30 هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان غربی را داراست.
جنگل های سردشت جزو جنگل های زاگرس شمالی است که در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است.
هفته منابع طبیعی هر ساله از 15 تا 21 اسفندماه همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.
7562/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.