محمد حضرت پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دومین جشنواره بیدمشک ارومیه 25 تا 27 اسفندماه جاری در ارومیه برگزار می شود.
وی اظهار داشت: این جشنواره با هدف برندسازی در میدان امام خمینی (ره) شهر ارومیه و در محوطه ضلع غربی مسجد تاریخی جامع و جنب بازار تاریخی برگزار می شود.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری دومین جشنواره بیدمشک شناساندن این ظرفیت بومی و آثار تاریخی شهر به میهمانان نوروزی و بازدیدکنندگان است.
وی اضافه کرد: در کنار این جشنواره برنامه های مختلف فرهنگی درنظر گرفته شده که درهسته مرکزی و بافت فرسوده شهر برگزار می شود.
شهردار ارومیه گفت: مدیریت شهری تلاش می کند تا بیدمشک را که نماد آذربایجان غربی و شهر ارومیه است، به نام این شهر و استان ثبت کند تا به نام شهرهای دیگر ثبت نشود.
حضرت پور افزود: شهرداری ارومیه به دنبال شناساندن بیدمشک ارومیه به صورت برند در سطح کشور و منطقه است.
به گزارش ایرنا، شکوفه های بیدمشک طلایه داران بهار در آذربایجان غربی هستند.
بیدمشک نخستین درختی است که در شهرهای مختلف آذربایجان غربی به عنوان پیک بهاری به گل می نشیند و در اطراف باغ های میوه و در کنار جویبارها و رودخانه ها به صورت خود رو یا پرورشی، فرا رسیدن فصل بهار را مژده می دهد.
مردم آذربایجان غربی، شکوفه های بیدمشک را به عنوان پیام آوران شادابی و آرامش می دانند و موسم چیدن شکوفه های بیدمشک را سرآغاز شکوفایی و سرسبزی طبیعت دل انگیز قلمداد می کنند.
درخت بیدمشک از گونه درختان بید است که سنبله های آن با پرچم های زرد نشانگر زمان برداشت آن است.
در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی درختان بیدمشک با اولین تلالو گرم شدن هوا، شکوفه و مردم سعی می کنند قبل از بارش نخستین بارانهای بهاری شکوفه های بیدمشک را جمع آوری کرده و به بازار مصرف عرضه کنند.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.