کارگردان این نمایش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اثر به نویسندگی «علی صابر رضایی» و با همکاری گروه نمایشی «آوانسن» به روی صحنه می رود.
وی در ادامه افزود: داستان این اثر برگرفته از افسانه های کهن آذربایجان بوده و روایتگر عشق میان یک پسر مسلمان(کرم) و یک دختر مسیحی(اصلی) است که ناپدری «اصلی» که یک کشیش مسیحی است با ازدواج آنان مخالفت می کند.
رضا خوفی با بیان اینکه سبک این اجرا ملودرام عاشقانه است، گفت: این تئاتر با هنرنمایی 13 بازیگر، در ساعت 16 روزهای 12 تا 16 اسفندماه میزبان علاقه مندان است.
به گزارش ایرنا نمایش فولکلور «اصلی و کرم » پیش از این نیز در سومین روز از جشنواره «تئاتر فولکلوریک آذربایجان» به روی صحنه رفت و در پایان این جشنواره مقام های اول کارگردانی و طراحی لباس، مقام دوم مشترک طراحی صحنه و همچنین مقام سوم بازیگری مرد را کسب کرد.
نخستین جشنواره «تئاتر فولکلوریک آذربایجان» ویژه متون نمایشی استاد علی صابر رضایی با اجرای 9 اثر از 23 تا 27 بهمن ماه در تالار وحدت ارومیه و آکادمی تئاتر اورمیا برگزار شد و با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان داد.
اصلی و کَرَم‌ یک داستان عشقی آذربایجانی است. این داستان شخصیتی تاریخی دارند و روایت‌های گوناگون از آن در فرهنگ و ادبیات کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، گرجستان، ترکیه و برخی کشورهای آسیای میانه رواج دارد، در اوایل قرن دهم هجری قمری‌/ شانزدهم میلادی به وجود آمد و از آن زمان به بعد در میان مردم ایران، قفقاز، آسیای میانه و آسیای صغیر رواج یافته ‌است.
کرم مسلمان عاشق دختری مسیحی می‌شود و اقوام دختر در مخالفت با این عشق فرامذهبی مهاجرت می‌کنند؛ کرم 11 سال به دنبال اصلی می‌گردد و هنگامی که دو عاشق به هم می‌رسند، کرم تحت تأثیر طلسم پدر اصلی آتش می‌گیرد. آواز «یانیخ کرم» که به صورت بداهه توسط اصلی خوانده می‌شود یکی از ارکان هنر عاشیقی است.
9939/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.