حامد پرورش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از 61 تخت برای پذیرش مسافران نوروزی مهیا شده و برنامه های متنوعی نیز برای آشنایی آنان با فرهنگ و هنر این مرز و بوم تدارک دیده شده است.
وی بیان کرد: شهرستان نقده در زمینه اقامت میهمانان و گردشگران نوروزی مشکلی ندارد و آماده استقبال از مسافران است.
وی با اشاره به فعالیت یک اقامتگاه در این شهرستان، ادامه داد: اقامتگاه بوم گردی بخش حسنلوی این شهرستان نیز در راستای توسعه گردشگری مجوز فعالیت دریافت کرده است.
وی اضافه کرد: این اقامتگاه در روستای هدف گردشگری حسنلوی نقده و در مجاورت جاذبه های تاریخی و طبیعی راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: مناطق روستایی شهرستان نقده دارای ظرفیت های کم نظیر گردشگری بوده و از این مزیت ها می توان برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده گفت: اقامتگاه های بوم گردی تمامی خدمات هتل ها را با کمترین قیمت ارائه می دهند و گردشگران علاوه بر اقامت از محصولات لبنی، عسل روستایی و غذاهای محلی آنها استفاده می کنند.
پرورش بیان کرد: فعالیت اقامتگاه های بوم گردی و اقامت گزینی گردشگران در این مکان ها سبب آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با فرهنگ اصیل روستایی این منطقه می شود.
وی اعلام کرد: همچنین یک دفتر خدمات گردشگری در نقده فعال است و خدمات مسافرتی و گردشگر را به متقاضیان عرضه می کند.
به گفته وی معرفی ارزش‌ها، پیشینه و مراسمات رایج محلی نقده در ایام نوروز و معرفی تپه باستانی حسنلو برای بازدید کنندگان از اهداف برنامه های این اداره در شهرستان نقده است.
وی افزود: میراث فرهنگی با توجه به وظیفه ذاتی خود از تمام توان برای معرفی آثار این شهرستان استفاده می کند تا زمینه حضور بیش از پیش گردشگران را در شهرستان فراهم کنند.
به گزارش ایرنا شهرستان 127 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده است.
منطقه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله یکی از مهمترین سایت های باستانی ایران با شهرت جهانی است.
جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
این اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملی ثبت شد و جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت سه هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.
تپه حسنلو بر اساس نظر کارشناسان میراث فرهنگی، بزرگترین شهر و دژ در عصر آهن در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت که قدمت آن به 6 هزار سال پیش می رسد و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک برای ثبت در آثار جهانی به سازمان یونسکو معرفی شود.
بر اساس داده های باستان شناسی، این تپه در 10 دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.
موزه شهرستان نقده نیز از سال 1379 در مساحتی بالغ بر 500 متر مربع افتتاح شده و فعالیت خود را به عنوان موزه باستان شناسی در منطقه آغاز کرده است.
9918/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.