به گزارش ایرنا سازمان امور عشایر پس از پیروزی انقلاب اسلامی و از سال 1362 زیر نظر وزارت جهاد سازندگی و سپس با تشکیل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از سازمان های زیرمجموعه این وزارتخانه به خدمت رسانی جامعه عشایری پرداخته است.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم در سال 1384 با مصوبه هیات دولت و به منظور حمایت از روستائیان و عشایر و کشاورزان در ایران تاسیس شد تا این اقشار نیز زیرپوشش حمایت ‌های اجتماعی قرار گیرند.
اکنون در استان آذربایجان غربی تشکیلات عشایری به عنوان یک اداره کل و در شهرستان ها با 6 اداره و چهار نمایندگی و 6 رابط عشایر و در مجموع در 16 شهرستان جهت خدمت رسانی به عشایر فعالیت می کند.
آذربایجان غربی سومین استان کشور از نظر جمعیت عشایری است و بر اساس آخرین سرشماری 15 هزار و 599 خانوار عشایری با جمعیتی بالغ بر 104 هزار نفر در این استان زندگی می کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی به برخی خدمات نظام برای عشایر استان اشاره کرد و گفت: احداث آبند و استخر با ذخیره آب هفت میلیون و 236 هزار و 884 متر، احداث و مرمت کانال انتقال آب کشاورزی به طول 170 هزار و 577 متر و احداث، تجهیز و تعمیر جایگاه های توزیع گاز و مواد نفتی به مساحت 2 هزار و 661 متر مربع تنها بخشی از این خدمات زیربنایی در مناطق عشایرنشین این استان است.
وی بیان کرد: 445 متر حصارکشی محوطه استخر، هشت هزار و 476 مترمربع احداث انبارهای چندمنظوره، احداث، مرمت و بازسازی ایل راه های عشایری به طول 17 هزار و 540 کیلومتر، احداث آبش خور دامی، مرمت و بازسازی آنها، آبرسانی سیار عشایر به طور متوسط سالانه برای 1337 خانوار، 33 مورد انجام مطالعات فاز یک و 2 جهت اجرای پروژه، مرمت و لایروبی یکهزار و 190 متر قنات از دیگر اقدامات دولت برای بهبود وضعیت معیشتی عشایر این استان است.

وی ادامه داد: خرید 50 دستگاه تانکر ثابت و سیار 2 هزار لیتری، احداث یک مورد آب نما، اصلاح سه مورد سیستم برداشت آب و تکمیل زیر ساخت ها، حفر و تجهیز 32 حلقه چاه مالداری، خرید 8 دستگاه کامیون تانکر آبرسان، تهیه نقشه ایلرها به مسافت 2000 کیلومتر در سطح استان و احداث 383 متر دیوار ساحلی از دیگر اقدامات چهل ساله امور عشایر استان است.
وی تامین و تجهیز ساختمان اداری و انبار، احداث پل ارتباطی، کمک به بهسازی و نوسازی اماکن دامی و حصار کشی محوطه تانکرهای آب را بخش دیگری از خدمات ارایه شده عنوان کرد و افزود: احداث سرویس های بهداشتی، تکمیل و مرمت انبار آب، احداث حمام خورشیدی، تامین آب و آبرسانی آشامیدنی، خرید ماشین آلات سبک و سنگین 23 دستگاه، احداث فروشگاه تعاونی، احداث سایت اسکان به مساحت 50 هکتار، احداث کلینیک دامپزشکی، احداث حمام ضد کنه، تسطیح اراضی، سیلوی غنی سازی کاه، سمپاشی و ضد عفونی کردن اماکن دامی، تسویه بدهی های اداره کل عشایر به شهرداری ها، کمک به پروار بندی دام عشایر و افزایش تولیدات گوشت قرمز از دیگر اقدامات چهل ساله این اداره کل است.
زینال زاده گفت: ارایه تسهیلات بانکی به عشایر، شرکت های تعاونی عشایری و صندوق های خرد زنان با بهره 4 درصد به مبلغ 156هزار و 700 میلیون ریال به 2 هزار و 300 نفر از عشایر کوچنده و 16 صندوق خرد زنان و 10 شرکت تعاونی عشایری و یک اتحادیه و جذب 200 میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری نیز در تسهیل زندگی عشایر استان تاثیرگذار بوده و در مجموع 356 هزار و 700 میلیون ریال تسهیلات به عشایر پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه این جامعه مولد با پرورش بیش از 1.8 میلیون راس دام سبک، سالانه بالغ بر 15 هزار تن گوشت قرمز (معادل 30 درصد گوشت تولیدی استان) و سایر فرآورده های دامی شامل شیر، کشک، روغن و پشم تولید می کنند، گفت: متوسط دام سبک عشایر استان 116 راس است که 25 درصد نیاز استان به تولیدات دامی را تامین می کنند.
وی با اشاره به طرح های مطالعاتی انجام شده در شهرستان های ماکو، نقده، اشنویه، خوی، شاهین دژ، پلدشت و سلماس گفت: ایجاد مراکز خرید و فروش ایل، مکان یابی مجتمع دامپروری، حفر چاه گمانه، کانال انتقال آب کشاورزی، خاک شناسی تفضیلی، آب بند، تسطیح اراضی و ایجاد سایت اسکان از دیگر اقدامات مطالعاتی انجام شده است.
زینال زاده توانمندسازی زنان عشایری را مهمترین هدف سازمان عشایری دانست و افزود: توانمندسازی زنان روستایی و عشایری از طریق توسعه برنامه های آموزشی، ترویجی و مشارکتی به منظور ایفای نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزی و صنایع دستی با حدیت دنبال می شود.
وی افزود: عشایر منطقه می توانند با عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از مزایای بیمه بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی و مستمری فوت /بازماندگان/ استفاده کنند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند، گفت: بیش از 6 هزار خانوار از این تعداد با 39 درصد پوشش از خدمات بیمه اجتماعی روستاییان استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: امسال 126 پروژه در قالب هفت طرح عمرانی رفاهی با 30 میلیارد ریال هزینه در دهه فجر افتتاح می شود و چهار هزار و 200 خانوار عشایری از مزایای این طرح بهره مند می شوند.
2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که 60 درصد آن /حدود یک میلیون و 615 هزار هکتار/ در قلمرو زیستی عشایر استان است؛ عشایر استان 12 ایل و 21 طایفه مستقل هستند، 540 منطقه ییلاقی در آذربایجان غربی وجود دارد و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر استان است.
7156/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.