باقر بهرامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت های پلیسی 110، مبنی بر گاز گرفتگی یکی از شهروندان در یکی از محلات شهرستان 'خوی' تیمی از ماموران به همراه اورژانس به محل اعزام شدند.
وی اضافه کرد: با بررسی های به عمل آمده علت این حادثه انتشار گاز مونوکسید کربن از لوله بخاری به داخل منزل بوده که منجر به فوت مرد جوان شده است.
وی با ابراز تاسف از این حادثه دلخراش از شهروندان خواست تا توصیه های ایمنی را در پیشگیری از گازگرفتگی جدی بگیرند.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: گاز منوکسید کرین گازی بی رنگ و بی بو ولی کشنده است و مردم باید توصیه های ایمنی را تا حد امکان رعایت کنند تا شاهد کاهش صدمات ناشی از استنشاق این گاز باشیم.
وی ادامه داد: این نوع مسمومیت بیشتر در زمستان رخ می دهد وبه دلیل نبود علامتی خاص برای این گاز، مرگ بر اثر آن را 'مرگ خاموش' می نامند.
به گزارش ایرنا، منوکسید کربن گازی است که در اثر سوختن ناقص سوخت های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین، گازوئیل و ذغال چوب حاصل می شود و چون گازی بی رنگ، بی بو، بی مزه و غیرمحرک است مسمومیت با آن به سادگی رخ می دهد.
میل ترکیبی منوکسید کربن با هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسی‍ژن بوده و در خون با هموگلوبین ترکیب پایداری تشکیل می دهد و به تدریج با بالا رفتن میزان منوکسیدکربن در خون، میزان هموگلوبین آزاد و در دسترس برای انتقال اکسیژن کاهش می یابد؛ در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت های بدن از جمله مغز را کاهش می دهد و سبب بروز مسمومیت شده و سیستم عصبی دچار اختلال می شود و قدرت هرگونه اقدامی از فرد مسموم سلب می شود.
هموگلوبین که بخشی از سلول‌های قرمز خون و حامل اکسیژن به بافت های بدن است با منوکسید کربن (CO) بسیار سریع تر از اکسیژن ممزوج شده و بنابراین هیچ مکانی برای حمل اکسیژن توسط هموگلوبین باقی نمی‌ماند.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.