به گزارش ایرنا کرمعلی قندالی عصر روز سه شنبه در جلسه شورای عشایری آذربایجان غربی افزود: 213 هزار خانوار با یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت، جامعه عشایری کشور را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: با این آمار، عشایر 1.8 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده اند و در چند سال اخیر هیچ کاهشی را در جمعیت عشایر شاهد نبودیم.
وی بیان کرد: احداث و ترمیم راه های ارتباطی و توسعه مناطق زیربنایی مناطق عشایر نشین مورد توجه دولت است.
رییس سازمان امور عشایری اضافه کرد: باید بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده هر استان به توسعه و بهبود زیرساخت های مناطق عشایر نشین هزینه شود.
قندالی بیان کرد: آذربایجان غربی از استان های شاخص در بخش عشایری کشور است و باید مناطق عشایری این استان با حمایت استاندار و مسوولان استانی توسعه و تجهیز شوند.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 15 هزار و 599 خانوار عشایری در این استان زندگی می کنند، گفت: 9 درصد جمعیت عشایری کشور در این استان ساکن هستند.
بهرام زینال زاده افزود: 2 میلیون و 670 هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و 615 هزار هکتار با 61 درصد تحت پوشش عشایر استان است.
وی ادامه داد: عشایر آذربایجان غربی سالانه 16 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر، سه هزار تن پشم، حدود 16 هزار مترمربع انواع قالی و قالیچه و 19 هزار جفت کلاه، دستکش، جوراب، گیوه، پاپوش تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم زنان در جامعه عشایری و در راستای حمایت از آنان، 20 صندوق خرد زنان عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی بیان کرد: حدود 525 نفر از جامعه زنان عشایر عضو صندوق های خرد زنان عشایر این استان هستند.
زینال زاده گفت: با توجه به نقش تعاونی عشایری در راستای بهبود امکانات قابل دسترس این قشر و در راستای حمایت از آنان، 10 تعاونی عشایر در این استان تشکیل شده و مشغول فعالیت است.
به گزارش ایرنا ٣٥ میلیون هکتار مناطق ییلاقی و قشلاقی در اختیار عشایر قرار دارد و ٣٥ درصد صنایع دستی کشور توسط آنان تولید می شود که در کشور سالانه ٤٠٠ هزار تن گوشت و شیر تولید و 9 میلیون و 500 هزار راس دام از سوی آنان عرضه می کند.
عشایر آذربایجان غربی نیز 10 ایل و 22 طایفه مستقل هستند و 336 روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.