پیمان آرامون روز دوشنبه در کارگروه غارشناسی آذربایجان غربی افزود: غارهای موجود در استان از جمله غار سهولان به جهت نوع ساختار شکل گیری غار، حیات وحش و آثار طبیعی بکری که دارد، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی اضافه کرد: این غارها در نوع خود در کشور و جهان کم نظیر است و باید با حساسیت و کار کارشناسی نسبت به نگهداری، حفاظت از این مواهب الهی و آثار طبیعی اقدام کرد.
وی در خصوص بهره برداری از غارهای موجود آذربایجان غربی بیان کرد: تشخیص و تعیین نوع غارها و امکان بهره برداری از غارها نیازمند مطالعات کارشناسی است تا ضمن بهره مندی از مزایای آن ها از تخریب و یا تغییر در اکوسیستم آنها جلوگیری شود.
آرامون بر استفاده از ظرفیت گردشگری غارها تاکید کرد و ادامه داد: می توان با شناسایی ظرفیت این مکان های گردشگرپذیر در راستای انجام مقدمات این امر اقدامات لازم را انجام داد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از 50 غار با تنوع و اکوسیستم های مختلف طبیعی در استان شناسایی شده است، گفت: غارسهولان به عنوان یکی از مناطق چهارگانه طبیعی ملی استان در فهرست آثار کشور ثبت شده است که نحوه بهره برداری از آن دارای ضوابط و الزامات خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
پرویز آراسته افزود: دخالت هایی که در این مدت در محدوده داخلی این غار انجام شده موجب تغییر در جمعیت حیات وحش و پوشش گیاهی داخل غار شده است.
در این جلسه مقرر شد گروهی متشکل از کارشناسان غارشناسی و کارشناسان فنی از دفتر فنی استانداری، ادارات کل حفاظت محیط زیست، میراث فرهنگی، سازمان زمین شناسی استان پس از مطالعه و بررسی غارهای سهولان و قلایچی در خصوص وضعیت موجود و امکان بهره برداری از این دو غار اعلام نظر کنند و پس از آن نسبت به تعیین نظام بهره برداری و شرایط نگهداری و مراقبت از این آثار طبیعی تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، سالانه دهها هزار نفر از غار سهولان در مهاباد بازدید می کنند.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.