به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید از استان های محروم کشور به شمار می رفت و بررسی شاخص های توسعه در زمینه های بهداشت و درمان، درآمد سرانه، فضای آموزشی و ... نیز گویای این محرومیت بود اما خط اعتباری ویژه دولت با وجود تنگنای مالی، بسیاری از آنها را ارتقا بخشیده است.
در حالی که اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی تا پیش از دولت یازدهم به 2 هزار میلیارد ریال هم نمی رسید و میزان تخصیص آن هم بسیار کمتر از میزان ابلاغ بود، در سال جاری افزون بر 17 هزار میلیارد ریال اعتبار عمرانی به این استان اختصاص یافته است.
البته به گفته مسوولان استانی این رقم با اختصاص اعتبارهای ملی پیش بینی شده برای هزینه در آذربایجان غربی به بیش از 34 هزار میلیارد ریال می رسد.
همچنین باید اعتبارات 2 هزار و 450 میلیارد تومانی سفر هفته جاری رییس جمهوری به آذربایجان غربی را نیز به این رقم اضافه کرد که در راستای توسعه عمرانی استان، بسیار قابل توجه به نظر می رسد.
استاندار آذربایجان غربی می گوید: دولت تدبیر و امید 150 هزار میلیارد ریال در بخش عمرانی این استان هزینه کرده که این رقم در مقایسه با عملکرد دولت های قبل بی سابقه بوده است.
محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه شاخص های توسعه آذربایجان غربی در حال رسیدن به وضعیت ایده آل کشوری است، افزود: بهره مندی روستاهای استان از نعمت گاز در سال 1392 حدود 36 درصد بوده که این رقم در حال حاضر به 63 درصد رسیده است و تا پایان سال جاری نیز به 70 درصد می رسد.
وی افزود: با حمایت دولت تدبیر و امید تا 2 سال آینده شاخص بهره مندی روستاهای آذربایجان غربی از نعمت گاز به بیش از 80 درصد خواهد رسید تا مردم مناطق روستایی و سخت گذر این استان هم از تخصیص اعتبارات ویژه دولت تدبیر و امید به این استان بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه در بخش درمان به ازای هر یکهزار نفر از مردم آذربایجان غربی یک تخت وجود داشت، بیان کرد: حمایت دولت از این بخش نیز منجر شده است تا با بهره برداری از چندین بیمارستان و مرکز بهداشتی و درمانی این رقم به 1.6 تخت برای هر یکهزار نفر برسد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه 17 هزار کلاس درس در این استان وجود دارد، گفت: 13 هزار کلاس از این تعداد نیازمند بهسازی است و پنج هزار کلاس جدید هم باید به این تعداد افزوده شود.
شهریاری بیان کرد: یکهزار و 400 میلیارد ریال نیز به بخش نوسازی مدارس اختصاص یافته اما متاسفانه اداره کل نوسازی در اجرای امور کوتاهی کرده است.
وی افزود: فعالیت های عمرانی زیادی در آذربایجان غربی صورت گرفته است اما به دلیل عقب ماندگی سال های گذشته این منطقه، این فعالیت ها ناکافی به نظر می رسد.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: چهار هزار و 100 میلیارد ریال طی پنح سال فعالیت دولت تدبیر و امید برای توسعه روستاهای استان هزینه شده است.
عارف خدرلو با بیان اینکه وضعیت روستاهای استان در دولت تدبیر و امید متحول شده، بیان کرد: دولت معتقد به توسعه و افزایش سطح آگاهی مردم در روستاهاست.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید برای اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام در استان، گفت: تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی از اولویت های مسوولان استان است.
پیمان آرامون افزود: دهها طرح نیمه تمام عمرانی در استان وجود دارد که با اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، روند تکمیل آنها جریان دارد و این امر با حساسیت ویژه ای دنبال می شود.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در شاهراه اقتصادی و ترانزیتی ایران به کشورهای اروپایی و منطقه ای قرار دارد و برای استفاده از این ظرفیت، ارتقای بخش زیرساختی به ویژه در حوزه حمل و نقل از دیگر اولویت های استان به شمار می رود.
وی بیان کرد: آذربایجان غربی با برخورداری از منطقه آزاد ماکو و پنج پایانه مرزی و در سایه توسعه زیرساخت های حمل و نقل می تواند به یک شبکه بزرگ تجاری تبدیل شود و دولت تدبیر و امید هم گام های مهمی در این زمینه برداشته است.
وی ادامه داد: اتمام طرح خط آهن مراغه - ارومیه، تکمیل و تجهیز پایانه های مرزی، تکمیل و افزایش شبکه بزرگراهی و فرودگاهی آذربایجان غربی از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید برای تبدیل استان به شبکه بزرگ تجاری به شمار می رود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به طرح های احیای دریاچه ارومیه گفت: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با دستور دکتر روحانی و با مسوولیت معاول اول رییس جمهوری تشکیل و برای احیای دریاچه 27 راهکار شامل 90 طرح و پروژه اجرایی و فرهنگی پیش بینی شده است.
آرامون افزود: تکمیل شبکه تامین آب و انتقال آب به دریاچه ارومیه، اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی در سطح 82 هزار هکتار، کاهش 40 درصدی میزان مصرف آب کشاورزی در مدت پنج سال و شناسایی کانون های تولید ریزگرد و کنترل آنها به همراه طرح های فرهنگی و آموزشی از جمله طرح های در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه است که با اختصاص اعتبارات ملی و با تلاش مجموعه دستگاه های اجرایی در حال اجراست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی هم با اشاره به 8.5 برابر شدن اعتبارات عمرانی این استان در دولت تدبیر و امید، گفت: این اعتبار از 2 هزار میلیارد ریال به رقم بی سابقه بیش از 17 هزار میلیارد ریال رسید.
ناصر حضرتی افزود: در بودجه امسال نیز اعتبار عمرانی آذربایجان غربی در مجموع بخش های مختلف 17 هزار و 500 میلیارد ریال پیش بینی شد.
وی بیان کرد: علاوه بر آن 10 هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار عمرانی ویژه نیز برای ارتقای شاخص های توسعه استان با همراهی نمایندگان استانی در اختیار آذربایجان غربی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه تمام توان مدیران برای رعایت سهم جمعیتی استان در لایحه بودجه سال آینده به کار گرفته شده، ادامه داد: امسال اعتبار بسیار خوبی برای اجرای طرح های فاخر، کلان و ملی در استان لحاظ شده که طرح مطالعاتی قطار سریع السیر ارومیه - تبریز از جمله آنهاست.
به گزارش ایرنا توزیع عادلانه اعتبارات عمرانی نیز در دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی قرار گرفته که نمونه بارز آن را می توان در شهرستان مرزی چالدران جست و جو کرد.
فرماندار چالدران با اشاره به اینکه بودجه این شهرستان در دولت تدبیر و امید نسبت به سال 1392 حدود 30 برابر شده، گفت: اعتبارات این شهرستان در سال آخر دولت دهم 30 میلیارد ریال بود و اکنون به 900 میلیارد ریال رسیده است.
کریم حسین زاده افزود: این میزان اعتبار در تاریخ چالدران بی سابقه بوده و نشان دهنده اراده دولتمردان در جهت توسعه پایدار و محرومیت زدایی از مناطق محروم است.
وی بیان کرد: اعتبارات توازن منطقه ای، اسناد خزانه، سه درصد نفت و گاز و تملک دارایی های سرمایه ای از جمله محل های اختصاص اعتبار برای این شهرستان است.
حسین زاده گفت: این اعتبارات برای بهبود وضعیت راه های شهرستان، عمران شهری و روستایی، ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی، آموزش و بخش ورزش هزینه می شود.
به گزارش ایرنا، اختصاص اعتبار و تخصیص به موقع و با درصد بیشتر مهمترین رکن اجرای طرح های عمرانی بوده و این مهم در کنار جذب سرمایه های بخش خصوصی از ارکان اثرگذار توسعه به شمار می رود؛ تدبیری که در دولت تدبیر و امید به خوبی شکل گرفته و امیدها برای ادامه این روند قابل توجه بسیار زیاد است.
2093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.