به گزارش ایرنا جبرئیل ابراهیم پور عصر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح های عمرانی این اداره اظهار کرد: از درآمد موقوفاتی که موارد هزینه درآمد آنها توسط واقفان طرح های عمرانی یا آبیاری و زراعت ذکر شده، طرح احداث آب بند پشت میدان خشکبار با هزینه یک میلیارد و یکصد میلیون ریال توسط اوقاف احداث شد.
وی از اجرای طرح هایی برای بهره وری بهتر موقوفات خبر داد و افزود: طرح های تجاری شیخ نوایی، مرحومه غفارزادگان در کوچه امیر و میدان امام حسین از جمله پروژه هایی است که برای بهره وری بهتر موقوفات شهرستان احداث شده است.
وی اضافه کرد: طرح مجتمع تجاری، فرهنگی و توریستی و همچنین کشت گیاهان گلخانه ای در موقوفه آیت الله میرزا ابراهیم واقع در روبروی پایانه مسافربری خوی و پروژه تجاری خدماتی کوچه صابونچیلار در موقوفه باباخان هم برای اجرا آماده می شوند.
وی افزود: درآمد به دست آمده از این طرح ها صرف امور خیریه قید شده توسط واقفان شده و برای بیش از 2 هزار نفر اشتغالزایی می شود.
ابراهیم پور با تاکید بر اینکه ثبت موقوفه در سامانه اداره اوقاف به هیچ وجه برای تصاحب موقوفه توسط این اداره نیست، گفت: برخی واقفان اداره اوقاف را متولی مورد وقف می کنند و برخی دیگر متولیانی انتخاب می کنند.
وی با اشاره به اینکه تمام این موقوفات باید در سامانه اداره اوقاف ثبت و شناسنامه دار شوند تا در طول زمان از بین نروند، افزود: اوقاف در امور متولیان دخالت نمی کند اما بخش حقوقی این اداره از آن صیانت می کند تا در طول زمان مورد وقفی از بین نرود و یا تصاحب عدوانی نگردد.
وی با بیان اینکه متولی امامزاده ها در شهرستان ها از طرف ولی فقیه به اداره اوقاف محول شده، اضافه کرد: درآمد امامزاده ها همچون امامزاده بهلول در شهرستان خوی از قبیل غبارروبی و نذورات و گورستان این امامزاده با حضور نمایندگان اوقاف، هیات امنا و ادارات مرتبط به صورت کامل صورت جلسه می شود.
وی افزود: مبالغ دریافت شده با صورتجلسه در سامانه ثبت و بخشی از آنها برای اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در همان امامزاده و بخشی برای مدیریت و تعمیر و نگهداری و همچنین خشی برای کارهای عمرانی و توسعه تعیین شده است.
وی ادامه داد: مبالغ باید در بخش های یاد شده مصرف شده و مبالغی که برای توسعه و عمران تعیین شده برای توسعه این امامزاده هزینه شود.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه خوی گفت: موقوفه های شهرستان زیاد و موارد ذکر شده برای هزینه درآمد موقوفه ها بقدری متنوع است که با مدیریت موقوفات این شهرستان، می توان در حوزه های مختلف نیازهای بسیاری از اقشار محروم و آسیب پذیر را برطرف کرد.
وی گفت: طرح هایی همچون مهر تحصیلی برای تهیه کیف و کتاب و لوازم تحریر، طرح دست های مهربانی برای کمک به نیازمندان و همچنین کمک های درمانی و تهیه جهیزیه همه ساله توسط اداره اوقاف خوی با همکاری خیران و سایر اداره ها اجرا می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی افزون بر 6 هزار موقوفه و 36 هزار رقبه دارد که حدود 10 درصد موقوفات و 17 درصد رقبات استان در خوی است.
3214/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.