حسن سپهرفر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این خانه بر اثر گذشت زمان دستخوش تخریب شده و فقط فضاهایی اندکی از این مجموعه باقی مانده بود.
وی بیان کرد: این بنای تاریخی با تامین اعتبار مورد نیاز در دست مرمت بوده و اقداماتی از قبیل ایجاد حصار و دیوار، ایجاد نمای خارجی با استفاده از مصالح بومی و گچ خاک کردن جداره های داخلی و سپس سفید کاری در حال اجراست.
سپهر فر با اشاره به اینکه حیاط خانه یاد شده توسط لاشه سنگ های بومی سنگفرش می شود، گفت: در عناصر معماری این بنا عمده ترین مصالح بکار رفته سنگ لاشه در پی ها و خشت خام و چینه گلی در دیوارها است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: جداره بیرونی بنا نیز با اندود کاه گل و جداره فضاهای داخلی اتاق ها با اندود گچ پوشش داده شده است.
وی ادامه داد: درب و پنجره های این بنا از چوب ساخته شده که هنوز هم تعدادی از آنها سالم باقی مانده است.
سپهر فر بیان کرد: اعتبار تخصیصی برای مرمت این بنا حدود 2500 میلیون ریال است و برای مرمت کامل اثر و اجرای سقف و کف سازی و تاسیسات توسط میراث فرهنگی استان هزینه می شود.
به گزارش ایرنا این بنا به شماره 31668 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مقدمات مرمت در اواخر سال 1396 مهیا شده است.
خانه کاظم خان قوشچی با قدمتی مربوط به اواخر دوره قاجار تنها خانه قدیمی باقیمانده در شمالی ترین بخش شهر قوشچی از توابع شهرستان ارومیه است.
در اوایل قرن بیستم بر اثر ضعف دولت قاجار و ورود ارتش روسیه به آذربایجان و اشغال این خطه، کاظم خان به مساعدت و یاری عده‌ای از جوانان روستاهای محال انزل توانست در مقابل اشغالگری روسیه از خود مقاومت نشان دهد و چند آبادی پیرامون «کاظم داشی» را حفظ کند.
7125
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.