جعفر علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال یکهزار و 860 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت این محصول رفته و تاکنون 14 هزار تن چغندر از این مزارع برداشت و به کارخانه های قند تحویل شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 10 هزار و 400 تن از محصول برداشتی تحویل کارخانه ارومیه، سه هزار تُن تحویل کارخانه میاندوآب و 600 تن نیز تحویل کارخانه قند خوی شده است.
علیزاده پیش بینی کرد که امسال 95 هزار تن چغندرقند در مهاباد برداشت شود و افزود: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع این شهرستان بیش از 50 تن در هکتار بوده که این میزان پنج تن در هکتار افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: امسال در راستای کمک به مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، میزان اراضی زیر کشت این محصول در مقایسه با پارسال 700 هکتار کمتر شده و این اراضی به کشت گندم پیشگام اختصاص یافته است.
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: بیش از 1.5 میلیون مترمکعب با کاهش این سطح از زیرکشت در مصرف آب کشاورزی این شهرستان صرفه جویی شده است.
علیزاده در خصوص پرداخت مطالبه های چغندرکاران بیان کرد: کارخانه ها 30 درصد مبلغ کل محصول را در لحظه تحویل به آنان پرداخت می کنند و مابقی آن را در طول فعالیت این واحدها به کشاورزان پرداخت خواهند کرد.
وی افزود: امسال چغندرقند با عیار 16 به قیمت هر کیلوگرم 31 هزار و 200 ریال خریداری می شود که از این مقدار 410 ریال به ازای هر کیلوگرم بابت هزینه حمل به کشاورزان پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا برداشت چغندرقند از 15 شهریور آغاز شده است و تا پایان آذرماه ادامه می یابد؛ سال گذشته در مجموع 95 هزار تُن چغندرقند در 2 هزار هکتار از مزارع مهاباد برداشت شده بود.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.
62 هزار هکتار از مزارع مهاباد در سال زراعی گذشته به کشت محصولات مختلف اختصاص یافته که 52 هزار هکتار آن به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت شده بود.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.