فرهاد سرخوش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن 27 سانتی متر افزایش یافته، افزود: تبخیر شدید آب دریاچه در فصل گرما سبب کاهش تراز آن شده و مردم باید برای نجات دریاچه در این برهه حساس صرفه جویی کنند.
سرخوش همچنین با اعلام اینکه مساحت دریاچه ارومیه به یکهزار و 734 کیلومتر مربع رسیده، بیان کرد: مساحت این دریاچه نسبت به سال گذشته 61 کیلومترمربع کاهش یافته است.
وی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است، کاهش شدید تراز آب در فصل گرما را طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: با پایان فصل تابستان روند کاهش تراز دریاچه ارومیه متوقف می شود.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط 40 سانتی متر کاهش می یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرده است.
وی با تاکید بر اینکه طرح های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره برداری می رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/ از سال 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.