عبداله فتح اله زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندرقند اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری به پنج تا 6 نوبت در زراعت چغندرقند کاهش یافته است که به صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب منجر می‌شود.
وی توسعه سطح زیر کشت نشائی چغندرقند در استان را ضروری بیان کرد و افزود: از مجموع 12 هکتار از اراضی زراعی زیر کشت نشائی چغندرقند در سال زراعی جاری، هشت هکتار در شهرستان بوکان و چهار هکتار در شهرستان میاندوآب قرار دارد.
فتح اله زاده با اشاره به خرید هفت دستگاه نشا کار چغندرقند در استان ادامه داد: این دستگاه ها از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه خریداری شده است.
وی درباره کارهای شاخصی که در مزارع چغندرقند انجام گرفته، گفت: تغییر آرایش کشت در سطح 700 هکتار و تجهیز 416 هکتار از اراضی به آبیاری نوار تیپ می تواند نقش بسزایی در کاهش مصرف آب داشته باشد.
وی اضافه کرد: براساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، طی سال زراعی جاری در 30 هزار و 600 هکتار از اراضی استان چغندرقند کشت شده است.
فتح اله زاده بیان کرد: حدود 13 هزار هکتار از این محصول در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بیش از 17هزار هکتار در خارج از حوضه کشت شده است.
وی با بیان اینکه افزایش سطح زیر کشت این محصول مطرح نیست، افزود: کاهش سطح زیرکشت محصول چغندرقند در راستای اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی مورد توجه بوده است.
وی گفت: طبق سطح کشت ابلاغی امسال مقرر شده بود تا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه سطح زیرکشت از 21 هزار و 845 هکتار در سال 95 به 13هزار و 307 هکتار در سال 97 تقلیل یابد.
وی اضافه کرد: با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی هم اکنون بیش از 85 درصد مراحل تولید چغندرقند در استان به صورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.
فتح اله زاده اضافه کرد: 60 درصد از اراضی زیرکشت چغندرقند در سال جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های نوین آبیاری می شود.
وی اظهار داشت: آذربایجان غربی در این روش با توجه به افزایش راندمان آبیاری 60 تا 70 درصدی، شاهد کاهش قابل ملاحظه ای در میزان آب مصرفی در کشت این محصول است.
به گزارش ایرنا ترویج استفاده از ارقام جدید کم آب بر چغندرقند، کشت فرا سرزمینی، استفاده از شیوه های نوین آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون کشاورزی و جایگزینی کشت سایر محصولات زراعی کم آب بر به جای چغندرقند در استان از برنامه های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در جهت تداوم تولید این محصول با توجه به احیای دریاچه ارومیه بوده و مساعدت کشاورزان استان در اجرای برنامه های اصلاح الگوی کشت مورد انتظار است.
آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 1.5 میلیون تن چغندرقند، استان اول کشور در این زمینه است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.