رحیم عبدالکریمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این پایش با حضور یگان حفاظت محیط زیست و کارشناسان این اداره در 2 اکیپ جدا در زیستگاه های این شهرستان انجام گرفت.
وی ادامه داد: هم اکنون بوکان که آخرین پناهگاه این گونه با ارزش در کشور به شمار می رود به صورت مستمر و مداوم توسط یگان حفاظت محیط زیست مورد پایش و حفاظت قرار می گیرد .
وی اضافه کرد: هم اکنون پیش بینی می شود 35 تا 40 قطعه از این پرنده نادر در دشت های این شهرستان از جمله دشت سوتاو و حمامیان در حال زیست باشند .
وی اضافه کرد: دشت سوتاو حمامیان در این شهرستان یکی از مهمترین زیستگاه های این پرنده نادر به شمار می رود که به مهمترین زیستگاه این پرنده منحصر به فرد در کشور نیز تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، دشت سوتاو یک پهنه تپه ماهوری به وسعت 400 هکتار در اطراف روستای حمامیان از توابع بخش سیمینه شهرستان بوکان است که هم اکنون بیشترین تعداد جمعیت میش مرغ ایران را در خود جای داده است.
دشت سوتاو در زبان محلی به معنی ' دشت سوخته ' است که به دلیل تراکم کم جمعیت انسانی از یک سو و از سویی دیگر کمبود آب در این منطقه برای زیست و جوجه آوری پرنده مناسب است.
در سال های اخیر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، این منطقه به عنوان پناهگاه میش مرغ در آذربایجان غربی و منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.
در مناطقی که این پرنده دیده شده و یا اقدام به لانه گذاری کرده است یگان حفاظت اداره حفاظت محیط زیست بوکان به صورت شبانه روزی با بازدیدهای مکرر اقدام به حفاظت از این پرنده و تامین امنیت آن کرده اند.
بر اساس اعلام مسوولان در زیستگاه میش مرغ در این شهرستان حمل هرگونه اسلحه شکاری ممنوع بوده و با خاطیان و افرادی که در این محدوده اقدام به حمل سلاح کنند، به شدت برخورد می شود.
میش مرغ (چیرگ) از رده پرندگان، راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis و جزو بزرگترین پرندگان گیاه خوار بوده و با جثه بزرگ و بال های کشیده و پرتوان، سنگین ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است که در حال حاضر در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب پذیر قرار گرفته است.
شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.
7510/6185/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.