مصطفی قلی زاده علیار شامگاه روز یکشنبه در نشست بررسی تاثیرگذاری شهریار در ادبیات به مناسبت فرار رسیدن روز شعر و ادب فارسی، افزود: شهریار در ادبیات تاثیر بسزایی گذاشت چنانکه امروز شعر 'علی ای همای رحمت' این شاعر در مدارس و حتی منبرها نیز خوانده می شود.
این محقق و پژوهشگر اضافه کرد: زبان و ادبیات آذری را چند عامل مختلف از جمله ضرب المثل و بایاتی، فعالیت عاشیقلار و ادبیات عاشورایی حفظ کرده اما در کنار این عوامل مجموعه 'حیدربابای' شهریار نیز این فرهنگ را جاودانه ساخته است.
مسوول دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری آذربایجان غربی افزود: شهریار ارتباط و علاقه خاصی به مردم ارومیه داشت و چهار شعر همانند 'قصیده رضاییه' سروده است.
این شاعر پیشکسوت افزود: برای نخستین بار مجموعه حیدربابا با صدای استاد شهریار در صدا و سیمای آذربایجان غربی ضبط شد و پس از آن به اقصی نقاط جهان راه یافت.

** شهریار شاعری جامع بود
یک شهریارشناس نیز شهریار را جامع ترین و متنوع ترین شاعر کشور عنوان کرد و گفت: شهریار شعر عاشقانه، مذهبی و جنگی سروده و به عبارتی در تاریخ ادبیات ایران بی نظیر است.
جمشید علیزاده به تبیین شعر دوران جنگ پرداخت و گفت: جنگ یک بحران اجتماعی است و جامعه را از حالت عادی خارج می کند؛ شعر این ایام با دوران عادی تفاوت زیادی دارد.
وی اضافه کرد: شعر پیش از جنگ به بلاغت و فن و بیان توجه می کند ولی شعر جنگ بی نصیب از بلاغت و فن بیان است؛ اینگونه شعر را در میان اشعار برخی از شاعران فلسطینی می توان خواند.
علیزاده بیان کرد: زمانی که شعر به طرف شعارگونگی حرکت می کرد، شعر جنگ زلال ترین آیینه تمام نمای خود را در شعر شهریار یافت و هم واقعیت جنگ و هم وضعیت معیشتی مردم در شعر دفاع مقدس شهریار به تصویر کشیده شد.
علیزاده به شعر عاشورایی استاد شهریار هم اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی قیام اباعبدالله الحسین (ع) آنگونه که شایسته بود، به نسل جوان منتقل نمی شد اما در همین دوران شهریار با سرودن اشعار عاشورایی به زیبایی توانست منزلت امامان معصوم را بیان کند.

** شهریار عصاره ادبیات ایران است
مسوول دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان غربی هم شهریار را عصاره ادبیات ایران نامید و گفت: شهریار نقطه ثقل بین ادبیات قدیم و جدید است.
سعید سلیمانپور افزود: بصیرت ادبی در کنار نبوغ اجتماعی، شهریار را به عنوان یک شاعر مردمی و محبوب در بین اقشار مختلف مردمی مطرح کرد.
وی با بیان اینکه شهریار شاعری بی بدیل است، گفت: هوشنگ ابتهاج، از شعرای معاصر نیز دلیل اینکه شهریار، شهریار شد را محبوبیت و مردمی بودن وی عنوان کرده است.
به گزارش ایرنا، نشست «نقش شهریار در ادبیات» با حضور شعرای استان و فعالان عرصه ادبیات در شانزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه برگزار شد.
هدف از این نشست بیان ابعاد مختلف شخصیتی و اشعار استاد شهریار در آستانه فرا رسیدن سالگرد در گذشت وی بود.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.