به گزارش ایرنا امروزه رونق تولید به عنوان موتور محرکه اقتصاد داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بسیاری از چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همچون بیکاری و آسیب های اجتماعی نیز به آن گره خورده است.
جلسه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان آذربایجان غربی در محل اتاق بازرگانی ارومیه نیز اهمیت و چالش های پیش روی رونق تولید در این استان را بیش از پیش مشخص می کند.
مدیرعامل شرکت افشار زرین تکاب در این جلسه گفت: وجود تعهدات ارزی برای صادرکنندگان باعث خاموشی کارآفرینان می شود و صادرات را با مشکل مواجه می کند.
بکتاش بکتاشی ادامه داد: مشکلات گمرکی برای ترخیص کالا و محاسبه نکردن دقیق قیمت مواد اولیه از دیگر مشکلاتی بوده که صادرکنندگان این استان را با رکود مواجه کرده است.
مدیرعامل شرکت مارال تریلر با اشاره به اینکه مشکلات ارزی باعث شده است تا انبارهای تولیدکنندگان خالی شود، گفت: نوسان و کمبود ارز موجب شده است تا تولیدکنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را برای تولید تهیه کنند.
رضا رستمی با اشاره به اینکه برخی افراد در این بین از موقعیت سوءاستفاده می کنند و قیمت ها را افزایش می دهند، اضافه کرد: این امر نیز ناشی از واردات است.
مدیرعامل ایران پاش یکی از صادرکنندگان برتر کشوری نیز در این جلسه گفت: اگر حمایت از تولیدات داخلی در صدر برنامه های مسوولان قرار گیرد می توان بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کرد.
میرقاسم میرزاده ادامه داد: ناهماهنگی بین نهادهای دولتی بین تولیدکننده و کارآفرین فاصله انداخته است و باید مدیریت دقیقی در این امر صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی گفت: تهیه مواد اولیه یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان این بخش است و مسوولان باید در این خصوص وارد عمل شوند.
احمد محمدپور ادامه داد: در برخی موارد تولیدکننده با قیمت بالاتری مواد اولیه را تهیه می کند ولی مجاز به افزایش قیمت محصولات تولیدی نیست و این باعث ورشکستگی واحدهای تولیدی می شود.
نایب رییس اول کمیسیون گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی ایران نیز مشکلات ارزی را مهمترین دغدغه صادرکنندگان دانست و افزود: اگر این مشکل حل نشود، چرخه صنعت به سمت خاموشی حرکت می کند.
فاطمه قنبرپور بیان کرد: مشکلات ارزی تا حدی گسترش یافته که حتی در کشوری مثل چین هم برای تبدیل ارز با مشکل مواجه هستیم و این امر نیازمند توجه جدی دولتمردان است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه نیز گفت: آذربایجان غربی یک استان مرزی بوده و این مرزی بودن یک فرصت بزرگ برای توسعه به وجود آورده است که باید به بهترین نحو از این فرصت استفاده شود.
حسن انتظار بیان کرد: کمبود مواد اولیه مهمترین مشکل پیش روی واحدهای تولیدی این استان است و باید مشوق هایی برای تولید کنندگان در نظرگرفته شود تا این مشکلات بهبود یابد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نرمش قدرتمندانه برای عبور از گلوگاه و جنگ اقتصادی موجود تنها راهکار برای رفع مشکلات موجود است.
هادی بهادری بیان کرد: مدیریت صحیح و اصلاح قوانین ساختاری تنها راهکار برای حل مسائل اقتصادی مملکت است و مردم نیز در این راه باید همراه و همیار دولت و مسوولان باشند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: سیاست های منطقه ای باید بر اساس اولویت و قابلیت هر منطقه تعریف شود.
رضا حسینی با بیان اینکه اکنون در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و گذر از این جنگ نیازمند تدابیر ویژه جنگی است، افزود: اداره متمرکز کشور یکی از اشتباهات بزرگ است و دولت و مجلس باید موضوع مدیریت منطقه ای را جدی بگیرند.
وی ادامه داد: تسهیل در کار سرمایه گذاران و جذب سرمایه ها برای توسعه استان از جمله مهمترین اهداف دولت است و باید به جد پیگیری شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تولید کننده، مصرف کننده و حاکمیت سه ضلع یک مثلث هستند و بدون شک به یکدیگر نیاز دارند.
جهانبخش محبی نیا با اشاره به اینکه بانک ها تولیدکنندگان را بدخت کردند، افزود: برخورد محافظه کارانه نیز به سوء استفاده ها برخی از افراد منجر شده است.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: فضای کسب و کار در کشور از رتبه 120 با چهار پله نزول به رتبه 124 رسیده و این نشان از نامساعد بودن این فضا در کشور است.
هادی قوامی بیان کرد: برای اینکه کارآفرینان در جامعه رشد یابند، باید شرایط اجتماعی کشور بهبود یافته و موتور محرکه توسعه اقتصادی به حرکت دربیاید.
وی ادامه داد: تعداد کارآفرینان از یک میلیون و 240 هزار نفر به 813 هزار نفر کاهش یافته و این نشان از شریط بد اقتصادی کشور است.
وی بیان کرد: حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهمترین برنامه مجلس برای عبور از شرایط سخت موجود است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم چابک سازی رسیدگی به امور توسط دولتمردان، گفت: حرکت کند دولت در اجرای برنامه های مصوب باعث می شود تا اجرای برخی امور با مشکل مواجه شود.
غلامرضا تاجگردون ادامه داد: پاسخگو نبودن مدیران در دولت جمهوری اسلامی ایران همه گیر شده و هیچکسی پاسخگو نیست و این امر مدیریت کشور را با مشکل مواجه کرده است.
وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های موجود و جذب سرمایه های داخلی و خارجی می توان در جهت توسعه این استان گام برداشت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در راستای تسهیل این روند آمادگی لازم را دارد.
وی بیان کرد: باید تلاش شود تا آثار روانی وضع موجود به حداقل ممکن برسد و تدابیر ویژه ای از سوی سه قوه برای کارکرد بهتر اندیشیده شود.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود این مردم و تولیدکنندگان هستند که متضرر می شوند و در این بین برخی مفسدان اقتصادی سود می برند.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حل مشکلات بانکی، مالیاتی و ارزی از جمله برنامه های مجلس برای تهسیل امور تولیدکنندگان است.
به گزارش ایرنا بخش خصوصی را موتور محرکه و آینده اقتصاد کشور به شمار می رود و بر همین اساس باید شرایطی در کشور از نظر قوانین فراهم شود که بخش خصوصی میدان دار اقتصاد باشد.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.