به گزارش ایرنا، مردم مومن این سرزمین همانند سال های گذشته این بار نیز کوچه ها و خیابان ها را مزین کرده اند و با شربت و شرینی به استقبال این عید رفته اند؛ عیدی که تداوم خط نبوت است و حقانیت ولایت.
دیدار با خانواده سادات از رسوم دیرینه مردم آذربایجان غربی در عید غدیرخم است و مردم این استان در صبح روز عید غدیر با حضور در منزل سادات، این روز را به آنان تبریک می گویند و عیدانه می گیرند.
تبریک گفتن عید غدیر به سادات و گرامی شمردن سادات در بین مردم آذربایجان غربی قدمتی دیرینه دارد و در این روز مردم ولایتمدار و مومن از آغاز روز مهیای رفتن به منزل سادات می شوند و سادات نیز با سینی مزین شده ای که درون آن اسکناس های نو گذاشته شده است، پس از دید و بازدید به هر یک از میهمانان اسکناسی به عنوان هدیه می دهند.
مردم این دیار به واسطه حرمت و ارادتی که به اهل بیت دارند، معتقدند اسکناسی که از دست سادات گرفته می شود با برکت است و باعث افزایش مال آنان می شود.
آذین بندی و چراغانی معابر، خیابان ها، کوچه ها و سر در مساجد، نصب بنرها و پلاکاردهای تبریک روز عید غدیرخم به شیفتگان علوی و توزیع شیرینی و شربت در برخی از معابر پرتردد شهری از جمله جلوه های عشق مردم آذربایجان غربی به مولای متقیان علی (ع) است.
مردم آذربایجان غربی در روز عید غدیر با تبریک به همدیگر، این روز بزرگ را پاس می دارند و با حضور در مساجد، محافل، حسینیه ها و مصلاهای استان به جشن و سرور سالروز اعلام ولایت امیر المومنین علی (ع) می پردازند.
مدیحه سرایان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز در محافل مذهبی به سرودن مدیحه هایی در مدح و منقبت مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی (ع) و واقعه غدیر اقدام کرده و زمینه سرور و شادمانی بیشتر مردم را فراهم می کنند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری معتقد است که بی تردید پیام واقعه غدیر چیزی جز یکپارچگی نیست و غدیر خم در سال های اخیر بر وحدت و مودت امت اسلامی به دلیل برگزاری جشن های مشترک و محبت امیر االمومنین(ع) بیش از پیش افزوده است.
آیت الله عسگر دیرباز بیان کرد: همه آیات و روایات و کتاب های تفسیر واقعه غدیر و دستور رسیده از جانب پروردگار مبنی بر جانشینی امیرالمومنین(ع) را تایید و تاکید کرده اند و حتی اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت به این موضوع یقین دارند.
رییس دانشگاه جامع قم افزود: مساله جانشینی پیامبر حساسیت تمامی مسلمانان اعم از شیعه و سنی بوده و این حساسیت و احساس مسوولیت نسبت به جامعه خود قابل تقدیر و ارزشمند است.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: امیرالمومنین(ع) نخستین کسی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد و از همه مهمتر وی تربیت یافته پیامبر اسلام بود؛ بنابراین از نظر شخصیتی نیز حضرت علی (ع) مورد اتفاق تمام مسلمان هاست.
به گزارش ایرنا، واقعه غدیر از مهم ‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبر اسلام هنگام بازگشت از حجة الوداع در 18 ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد حاضران در آن واقعه که بزرگان صحابه نیز درمیان‌شان بودند، با امام علی (ع) بیعت کردند.
این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود. این آیه، کمی قبل از 18 ذی الحجه سال دهم هجری قمری نازل شد که به پیامبر(ص) دستور می‌داد آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر پیامبر این کار را نکند رسالتش را انجام نداده است.
سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.
معصومان(ع) به حدیث غدیر استناد کرده‌اند و شاعران بسیاری از دوران امام علی(ع) تا به امروز درباره آن شعر سروده‌اند؛ از مهمترین آثار درباره این واقعه و حدیث غدیر، کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب از علامه امینی است.
پیامبر اسلام و دیگر معصومان این روز را عید خوانده‌اند و مسلمانان و به ویژه شیعیان این روز را جشن می‌گیرند.
بنابر روایات، پیامبر (ص) چهار شب و به قول برخی دیگر پنج شب از ذیقعده سال دهم هجری مانده بود که همراه هزاران نفر برای ادای مناسک حج از مدینه به طرف مکه حرکت کرد (برخی این تعداد را تا هفتاد هزار نفر هم گفته‌اند).
این سفر رسول خدا حجة الوداع، حجة الاسلام و حجة البلاغ نامیده می‌شود و در آن ماه امام علی(ع) برای تبلیغ اسلام در یمن بود و هنگامی که از تصمیم پیامبر (ص) برای سفر حج آگاه شد، همراه عده‌ای به سمت مکه حرکت نمود و پیش از آغاز مناسک به رسول‌ خدا پیوست؛ اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد.
مسلمانان در 18 ذی الحجه به غدیر خم رسیدند و پیش از جدایی اهالی شام، مصر و عراق از جمعیت، جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسول خدا (ص) امر نمود تا علی (ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند.
پس از نزول این آیه، پیامبر (ص) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند.
پیامبر (ص) پس از ادای نماز ظهر، خطبه ‌ای ایراد کرد که به خطبه غدیر مشهور شد و در ضمن آن فرمود: 'حمد و ستایش مخصوص خداوند است و از او یاری می‌خواهیم و به او ایمان داریم و از شر نفس‌هایمان و زشتی‌های کردارمان، به او پناه می‌بریم... خداوند لطیف و خبیر مرا خبر داد که من به زودی (به سوی او) فرا خوانده می‌شوم و (دعوت او را) اجابت خواهم نمود من پیش از شما در کنار حوض (حوض کوثر) حاضر می‌گردم و شما در کنار آن بر من وارد می‌گردید، پس بنگرید که پس از من چگونه درباره ثقلین رفتار می‌کنید؛ ثقل اکبر کتاب خداست و ثقل دیگر، عترت من است'
سپس رسول خدا (ص)، دست علی (ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند و فرمود: 'ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوار‌تر نیستم؟' مردم پاسخ دادند: آری،‌ ای رسول خدا. حضرت فرمود: خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ و من به خود شما، به ولایت شما سزاوارترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.' رسول خدا (ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: 'خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.
سپس خطاب به مردم فرمود: ' حاضران این پیام را به غایبان برسانند.'
هنوز جمعیت متفرق نشده بودند که دوباره جبرئیل نازل شد و از جانب خداوند، آیه سوم سوره مائده نازل شد که به آیه اکمال مشهور است؛ در بخشی از آیه آمده است: 'الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکمُ الْإِسْلامَ دیناً امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.'
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.