اکبر احمدیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نقده دارای 17 تالاب فصلی و دایمی است، بیان کرد: هر پنج تالاب دایمی این شهرستان شامل حسنلو، سولدوز، آغ قلعه، طالقان و دورگه سنگ این شهرستان از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
وی مهمترین تالاب نقده را سولدوز دانست و بیان کرد: استفاده مناسبی از ظرفیت گردشگری تالاب ها نمی شود.
احمدیان ادامه داد: تالاب سلدوز به دلیل پوشش گیاهی و وجود سایت پرنده نگری بهترین منطقه برای جذب اکورتوریست است.
وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در تالاب سولدوز فراهم شود، بیان کرد: تامین آب غیر شرب و ایجاد محل اقامت همچون آلاچیق های مشرف به تالاب، می تواند میزان استقبال گردشگران از این منطقه را چند برابر کند.
رییس اداره محیط زیست نقده وجود سایت پرنده نگری در این تالاب را ظرفین بالایی برای جذب گردشگر دانست و افزود: تا پایان شهریور ماه تعداد پرندگان در این تالاب به بیش از پنج هزار قطعه می رسد.
وی ادامه داد: گونه های مهمی از پرندگان همچون فلامینگو، پلیکان سفید، چوب پا، تنجه، آنقوت و گونه هایی از مرغابی ها و آبچلیک سانان را می توان در این تالاب مشاهده کرد.
احمدیان با بیان اینکه جاده منتهی به تالاب خاکی بوده و نیازمند بهسازی است، گفت: با این وجود گردشگران داخلی و خارجی در طول سال از این تالاب بازدید می کنند.
وی اضافه کرد: تالاب سولدوز این ظرفیت را دارد که هم از نظر پهنه آبی و هم گیاهی گسترش یابد.
به گزارش ایرنا سولدوز یکی از چندین تالاب نقده است که نام آن از منطقه ای که کل محدوده شهرستان نقده را در بر می گیرد، گرفته شده است.
تالاب سولدوز در ضلع جنوبی پارک ملی دریاجه ارومیه و در مسیر جاده آسفالته ارومیه - مهاباد و در منتهی الیه زهکش خروجی سد حسنلو قرار دارد.
مساحت کل تالاب سولدوز حدود 400 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 280 متر است.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.