دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران طی بیانیه‌ای آمادگی این کمیسیون ملی را برای تعامل هر چه بیشتر و نزدیکتر با خطه آذربایجان در چارچوب سیاست‌های یونسکو اعلام کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، متن بیانیه‌ی "حجت‌الله ایوبی" که در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران توسط "مهدی حسینیان سراجه‌لو" عضو کمیته ملی دگرگونی‌های اجتماعی (MOST) کمیسیون ملی یونسکو-ایران قرائت شد، بدین شرح است؛
بسمه تعالی مردم شریف آذربایجان، مردم قهرمان تبریز، مسوولین محترم برگزارکننده همایش بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران و شهردار محترم تبریز
بدین وسیله مراتب احترام عمیق قلبی خودم را نسبت به همه شما بزرگواران ابراز داشته و از دعوت رسمی و صمیمانه شهردار گرانقدر تبریز جناب آقای دکتر ایرج شهین باهر برای حضور در رویداد تبریز 2018 و از مسوولین این همایش برای دعوت از بنده و همکارانم برای حضور در کنگره بین المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران تقدیر و تشکر می نمایم و از اینکه به دلیل مسافرت خارج از کشور امکان حضور مستقیم در بین شما بزرگان ایران زمین و خطه گهربار و تاریخ ساز آذربایجان را ندارم از صمیم دل پوزش طلبیده و اطمینان دارم که همکارم، نماینده شایسته ای برای حضور در جمع ارزشمند شما خواهند بود و این قول و اطمینان را می دهم که در آینده ای نزدیک به دیار شما خوبان سفر نمایم.
یونسکو جهانی در اجرای رسالت خود و در ارتباط با جامعه بین‌المللی پنج وظیفه اصلی بر عهده دارد: آزمایشگاه عقاید: یونسکو به مثابه کانونی فکری به عنوان مرکز جهانی مبادله اطلاعات و آزمایشگاه ایده‌ها فعالیت می‌کند و مطالعات آینده نگرانه انجام می‌دهد.
هنجارسازی: یونسکو نقش سازمان معیارگذار و ناظر جهانی را بر عهده دارد و به صورت‌بندی مسائل فکری، هنجاری و اخلاقی از طریق تدوین دستور‌العمل‌ها، توصیه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌پردازد.
مرکز مبادله اطلاعات: یونسکو مانند سایر نهادهای تخصصی نظام ملل متحد، حافظ و امانت‌دار دانشِ به‌دست آمده در گستره فعالیت‌های خود است و به عنوان مرکز اصلی مبادله اطلاعات در زمینه گردآوری اطلاعات از کشورهای عضو و تبادل و اشاعه برابر و عادلانه در بین آنها فعالیت می‌کند.
ظرفیت‌سازی: این سازمان از طریق فعالیت‌های آموزشی، علمی و فرهنگی که در کشورهای عضو انجام می‌دهد، تلاش می‌کند تا توان فنی، علمی و انسانی آ‌‌نها را برای مشارکت فعال در زمینه‌های فعالیت خود و نیز پرکردن شکاف علمی بین کشورهای شمال و جنوب تقویت نماید.
تسهیل‌کننده همکاری‌های بین‌المللی: یونسکو از طریق دفاتری که در سراسر جهان دارد از توانمندی لازم برای اجرای برنامه‌هایش در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است. بر این اساس، یونسکو نقش تسهیل‌کننده‌ای در همکاری‌های بین‌المللی دارد و اجرای مؤثر طرح‌ها را تضمین می‌کند و متناظر با این 5 فعالیت.
کمیسیون ملی یونسکو پنج نقش مشخص به عهده دارد: نقش رابط، بین دولت، نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد با یونسکو، مراکز و دفاتر زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌ منطقه‌ای سازمان و همچنین با کمیسیون‌های ملی دیگر کشورها و نهادهای نظام ملل متحد نقش مشورتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های کاری یونسکو به دولت، نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص نحوه مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های یونسکو نقش اطلاع‌رسانی، معرفی اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و انتشارات یونسکو در سطح ملی از طریق رسانه‌های ملی و محلی، جمع‌آوری آمارها و داده‌های ملی همسو با زمینه‌های فعالیت یونسکو به منظور انتشار در جهان و ترجمه و انتشار کتب و اسناد یونسکو به زبان فارسی نقش هماهنگ‌کننده، انجام هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های یونسکو در کشور و فراهم‌ساختن زمینه شرکت مقامات و نهادهای دولتی، غیر دولتی و افراد برای حضور در گردهمایی‌ها و اجلاس‌های یونسکو.
نقش طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های یونسکو در کشور، معرفی اولویت‌های یونسکو به دولت، جلب مشارکت نهادها و مجامع علمی و مدنی کشور در فرآیند طراحی و اجرای برنامه‌های یونسکو به‌ویژه در زمینه تدوین و تصویب ابزارهای حقوقی بین‌المللی و نیز مشارکت در پژوهش‌های مربوط با موضوع‌های کاری یونسکو در کشور.
کمیسیون ملی یونسکو که نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن است، دارای شخصیت حقوقی و اهدافی به این شرح است: مشارکت در فعالیت‌های یونسکو به منظور استقرار صلح و ایجاد تفاهم متقابل میان ملت‌ها از طریق اشاعه دانش و معرفت و اهتمام در امر نشر فرهنگ و آموزش، تلاش برای برقراری، حفظ و گسترش عدالت، آزادی و حقوق اساسی افراد انسانی با الهام از اصول اسلامی و اهداف یونسکو از راه همکاری با سازمان مرکزی یونسکو و مؤسسات تابعه آن، تلاش برای اعتلای فرهنگ و ارزش‌های انسانی و مبارزه با مفاسد اخلاقی، از راه تبادل فکری با صاحب‌نظران در قلمرو ادیان و مذاهب، تعلیم و تربیت و علم اخلاق، کوشش در غنی‌کردن اندیشه بشری از راه نشر و توسعه دانش به منظور ارتقاء فضیلت‌های انسانی، شناخت فرهنگ‌های گوناگون جوامع و معرفی فرهنگ اسلامی و میراث فرهنگی ایران، تعمیم آموزش و نیز مبارزه با بی‌سوادی به عنوان مانع اصلی تعالی فکری و توسعه فرهنگی، از طریق همکاری با یونسکو و مؤسسات همسو، همکاری و همگامی در ایجاد سامانه نوین ارتباطات برای مبادله گسترده اطلاعات در مقیاس جهانی و مقابله با انحصارطلبی قدرت‌های سلطه‌جوی جهانی در این زمینه.
رسالت اصلی کمیسیون ملی در کشور، تعیین خلأها، تمرکز نیروها بر حوزه‌های اولویت‌دار و بحران‌زای ملی و جهانی و اجتناب از تلاش‌های حاشیه‌ای است. کانون اصلی فعالیت‌ها، مطالعه و بررسی اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات و توسعه توان و ظرفیت کشور در زمینه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات با توجه به معیارهای بین‌المللی است. راهبرد اصلی در هدایت اقدام‌ها موارد زیر است: تقویت ارتباط بین تحقیقات و سیاست‌گذاری‌ها‌، شناسایی و تعیین خط‌ مشی‌های موفق، توسعه ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشور و حساس‌کردن دولت و جامعه نسبت به موضوع‌های مهم و روزآمد جهانی.
در انتها ضمن تشکر مجدد از همه الطاف و ارزش های حاکم بر دیدگاه های شما شایستگان ؛ آمادگی کمیسیون ملی یونسکو – ایران را برای تعامل هر چه بیشتر و نزدیکتر با خطه آذربایجان در چارچوب سیاست های یونسکو اعلام داشته و از اهتمام شهرداری معزز تبریز برای تمهید حضور عینی و ساختارمند یونسکو در این شهر تاریخی قدردانی نموده و امیدوار هستم که این مهم، با ایجاد زیر ساخت های لازم در آینده ای نزدیک محقق گردد. 
با سپاس حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو - ایران
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.