به نوشته امین، گلاب به روتون، وقتی حرف از سرویس بهداشتی عمومی پیش می آید چه تصوری در ذهن مان شکل می گیرد؟ سابقا بیشتر توالت های تاریک با درهای خراب و شلنگ آبی که روی زمین کف دستشویی خیس افتاده و آخر سر نفری که میز کوچکی برای خودش دست و پا کرده و تا پول نگیرد حق خروج نداریم! پولی که به نظر خیلی ها پول زور می آید در ذهنمان تداعی می شد. آیا همچنان در این ذهنیتیم؟ تاریخچه ساخت سرویس بهداشتی در کشور ایران نشان می دهد که روند تقریبا یک نواختی را تا به اکنون در ساخت توالت پشت سر گذاشته ایم. در ساخت خانه های قدیمی که اتفاقا در متراژ های بالا و شامل حیاط بزرگ و اتاق های زیاد بود که مشکل
نورگیری و جا هم نداشت همیشه سرویس های بهداشتی مان را در کورترین نقطه حیاط ساخته ایم تا جایی که خیلی وقت ها در شب های سرد زمستان و ترسناک تابستان، نصف شب قید رفتن به توالت را زده ایم و در عوض تا صبح انواع دردهای گوارشی را تحمل کرده ایم.
خلاصه با یادآوری این نقل که هر وقت ما را می خواستند بترسانند وعده زندانی شدن در داخل
دستشویی را می شنیدیم؛ کاملا گویا اوضاع توالت های آن زمان است که مخوف ترین جای خانه ها بود.
ما همچنان این روند را تا به امروز ادامه داده ایم با این تفاوت که از آن متراژ و نورگیرها خبری نیست و همچنان ما قناسی خانه کوچکمان را با یک توالت کج و کوله جفت و جور می کنیم و به کیفیت آن اهمیتی نمی دهیم.
از مقوله سرویس های بهداشتی خانه هایمان که بگذریم و در مجال بزرگ تر به سرویس های
بهداشتی شهرمان نگاهی بیاندازیم چندان نیازی برای تحقیق و بررسی وضعیت سرویس ها نیست چون اکثرا گذرمان کمابیش به این مکان افتاده است.
تا چندین سال پیش وضعیت به همین منوال بود که در تمامی شهرهای کشورمان، عموما نه تنها سرویس بهداشتی به اندازه کافی وجود نداشت، بلکه همان اندک میزان موجود نیز چنان وضعیت خوشایندی نداشتند و این موضوع باعث می شد شهروندان چنانچه اکثر مواقع در عین نیازمندی به سرویس های بهداشتی، قید استفاده از آن را بزنند تا به مقصد برسند.
امروزه یکی از شاخصه های اصلی شهرهای مدرن و توسعه یافته، سطح رفاه شهروندانی است که در آنجا سکوت دارند. سطح رفاه شاخص های متعددی دارد که شامل تمام ابعاد رفاهی و سلامتی می شود.
توزیع متناسب و خوب امکانات رفاهی از حمل و نقل عمومی گرفته تا سرانه فضای سبز، امکانات پزشکی، سرویس دهی به موقع در خصوص جمع آوری زباله های شهری و بسیاری از مسایل ریز و درشتی را شامل می شودکه جزو شاخصه های اصلی شهرهای توسعه یافته است.
سرویس های بهداشتی شهری از جمله مبحث مهمی است که در این مقوله مطرح است. اهمیت بهداشت عمومی و دقت در حفظ سلامت جامعه، از شاخص های رفاه و پیشرفت هر مجموعه شهری محسوب می شود. زمانی که در یک شهر، بهداشت عمومی به واسطه نبود خدمات رفاهی ضروری نظیر سرویس های بهداشتی، با مسئله و چالش روبه رو می شود، آسیب هایی گریبانگیر جامعه خواهد شد که درصورت تداوم، تأثیرات نامطلوبی فرهنگی، گردشگری سرمایه گذاری و ... برجا می گذارد.
نظریه پنجره شکسته را کمابیش همگی شنیده ایم و مطمنا از نزدیک درک کرده ایم. این نظریه
هر چند اکثر مواقع در حوزه علم جرم شناسی کاربرد دارد ولی در مسایل جامعه شناختی نیز به آن پرداخت می شود.
کثیفی و ناامن و شکسته بودن در و پنجره های اماکن شهری که در اینجا منظورمان سرویس های بهداشتی خود به خود می تواند عامل جرم را افزایش دهد و بزهکار را مطمن سازد که
نظارتی در این محل نیست.
کارشناسان معتقدند که سرویس های بهداشتی از نقاط خطرخیز و ناایمن جامعه محسوب می شوند.
گذری به تاریخ نشان می دهد نخستین بار سرویس های بهداشتی سال 1850 میلادی یعنی
سال 1229 شمسی در لندن و با توجه به افزایش جمعیت این شهر ساخته شد و در ایران هم اگر چه از سال های دور، ساخت سرویس های بهداشتی در مکان های عمومی مثل پارک ها رایج بوده اما از اوایل دهه 80 ساخت و توسعه این اماکن به شکل جدی تر در دستور کارشهرداری ها قرار گرفت.
جا گیری نامناسب، عدم رعایت مسائل بهداشتی در تاسیس و نگهداری، نورگیری نامناسب، غیرقابل استفاده بودن برخی از سرویس ها خصوصا مواردی که در قسمت های خلوت شهر بود و نهایتا نارضایتی مردم از این وضعیت باعث شد تا مسوولان شهری در احداث سرویس های بهداشتی جدید، تجدید نظر کنند تا رضایت مندی شهروندان را جلب کنند.
امروزه پروژه های احداث سرویس بهداشتی جزء پروژه های مهم شهری است که شهرداری ها به آن اولویت خاصی می دهند و در احداث آن حساسیت ویژه ای دارند.
مجموعه شهرداری تبریز از چند سال قبل تا به اکنون نسبت به جاگذاری و تأمین بهداشت سرویس های بهداشتی بی تفاوت نبوده و این مسأله را در دستور کار خود قرار داده است.
هر چند این تعداد هنوز جوابگوی جمعیت نیست و همچنان ساخت سرویس های بهداشتی به طور میانگین سالانه در برنامه کاری تمام مناطق دهگانه شهرداری تبریز قرار دارد.
چندین سال است که تعداد سرویس های بهداشتی عمومی در سطح شهر به صورت تصاعدی افزایش یافته است و در مجموع می توان گفت بیش از 184 باب تا پایان سال 96 در سطح شهر تبریز فعال بودند.
احداث 16 باب سرویس بهداشتی از آغاز سال 97 نیز در برنامه کاری مناطق دهگانه قرار دارد
که تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
از این رو، تعداد سرویس های بهداشتی موجود در سطح منطقه یک 14 باب ( پارک های پروین،
نهالستان، ولیعصر فاز یک، ولیعصر فاز دو، نظامی ،آنالار و آتالار، مسافر ، قله، شمس فاز یک، شمس فاز 2، شمس فاز 3 و بلوار شهریار و چشم انداز سرویس های بهداشتی فعال سطح منطقه اند که در مجموع 47 چشمه زنانه و 43 چشمه مردانه را شامل می شود.
سرویس بهداشتی 7 چشمه در محل پارک ولیعصر نیز در سال 97 در این منطقه احداث و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
در سطح منطقه 2 شهری تبریز تعداد 22 باب سرویس بهداشتی تا پایان سال 96 فعال بوده اند که شامل پارک عزیزآباد، فلکه دانشگاه، ابتدای شهرک زعفرانیه، پارک زعفرانیه، پارک ادب( خیابان دکتر حسابی)، پارک شهید پاشایی، پارک قازان، جاده ائل گولی جنب شرکت آتانا، خیابان دکتر حسابی، پارک رجایی شهر، پارک میرداماد، پارک بهاران، پارک صائب، جاده ائل گولی پایین تر از هتل پارس، کوی دادگستری خیابان نگین، پارک اباصالح، میدان بزرگ ائل گولی، زیر پل اتحاد ملی، پارک شمیم پایداری، پارک پرواز، پارک سوسنگرد و پارک فدک ولیعصر جنوبی می شود.
یک باب سرویس بهداشتی نیز در آرامستان وادی رحمت و در مقابل غسالخانه مردان در قالب پروژه ای فرامنطقه ای با همکاری منطقه دو در سال 97 احداث شده است.
20 باب سرویس بهداشتی نیز تا پایان سال 96 در سطح حوزه منطقه سه فعال بودند که شامل پارک های ملاصدرا، استادان، تربیت معلم، منظریه، کوثر، مسافر، مشروطه، محمدآباد، زنگوله باغ، باغ امامی، اول ارتش، میدان منظریه، میدان حکیم نظامی، پشت قبرستان امامیه، پارک جنگلی اتوبان شهیدکسایی، جاده سلامت، سرویس هنگ جنب انتظامی مشروطه، خیابان 17 شهریورقبل از تقاطع طالقانی، بازار روز، 17 شهریور بعد از تقاطع طالقانی می شود.
احداث 2 باب سرویس بهداشتی مردانه و زنانه شامل باغ امامی و پارک کوثر نیز در دستور کار سال97 قرار دارد.سرویس بهداشتی سطح حوزه 4 تبریز نیز شامل 26 باب در محل های پارک های قطران،امیرکبیر، پارک شادی، پارک بانوان بهار، بهار نو، پامچال، کوچه باغ، خیابان کارپیشه، 5 باب سرویس بهداشتی در روبه روی فرودگاه و محل پارک بزرگ، 4باب جنب شیر پاستوریزه، خیابان بهار کوی شهدا، خیابان شهید قره باغی جنب کشتارگاه، خیابان ستارخان جنب فرهنگسرای الغدیر، انتهای بلوار آذربایجان، ضلع شرقی میدان آذربایجان، ضلع شمالی اتوبان پاسداران، میدان آذربایجان، مسیر مهرانه رود تا منجم است.
احداث 5 باب سرویس بهداشتی نیز در محل های پارک حکیم نباتی، دانش، کاج، زمین ورزشی شهید تجلایی و فرهنگسرای الغدیر در برنامه کاری سال 97 منطقه 4 قرار دارد.
سرویس بهداشتی های پارک یاس، پارک صدف،پارک کمپ گردشگری مسیر جاده تهران، روستای کرکج، اتوبان پاسداران، پارک باغمیشه، بوستان توان، پارک رشدیه، پارک میخک، پارک صفا و پارک میثاق در 35 متری باغمیشه جنب مرکز خرید نیز 11 باب سرویس بهداشتی منطقه 5 تبریز را شامل می شود.
6132/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.