مرتضی آبدار روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: این گنبدهای آجری سرشار از انواع هنرهای ایرانی هستند که اکنون پس از گذشت 2 دهه از عملیات محوطه سازی آنها، کاوش باستان شناسی در این محل مجدد در دستور کار قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کاوش اضطراری محوطه گنبدهای کبود و مدور شهرستان مراغه، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز آماده اجرای عملیات کاوش است.
آبدار ادامه داد: این عملیات با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان و همچنین شهرستان مراغه به منظور ادامه روند نقشه برداری و گمانه زنی در خصوص وجود آثار باستانی در محوطه تاریخی گنبدهای کبود و مدور آغاز خواهد شد.
وی گفت: اعتبار تخمینی برای فاز نخست کاوش در این محوطه مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال است که در بازه زمانی یک ماهه اجرا خواهد شد.
گنبدهای کبود و مدور که از آن به عنوان مقبره مادر هلاکوخان نیز یاد می شود از زیباترین و چشم نوازترین بناهای تاریخی شهرستان مراغه برای بازدید علاقمندان به آثار تاریخی و گردشگران به شمار می رود.
این گنبدها به شکل 10 ضلعی و مدور ساخته شده و تاریخ احداث آن برابر بقایای کتیبه سردر ورودی بنا و ویژگی های معماری آن به دوره سلجوقی باز می گردد.
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.