دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با اقدامات و تفکرات دولت تدبیر و امید و ستاد احیا‌ی دریاچه ارومیه تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش یافته و دریاچه روز به روز به احیا نزدیک تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خلیل ساعی دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در بازدید از آخرین وضیعت این دریاچه اظهار داشت: تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود 2 سانتیمتر افزایش داشته و تراز امسال دریاچه 3280/68 است. اگر در چند ماه گذشته که وضیعت دریاچه مورد بررسی قرار گرفته بود حدود بیست و پنج سانتیمتر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش سطح تراز بودیم اما با توجه بارش هایی که در سطح دریاچه و حوزه آبریز دریاچه داشتیم و با تلاش های شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان در حوزه آبریز این دریاچه افزایش تراز آب دریاچه را شاهد هستیم.

وی افزود: آب موجود در دریاچه امسال یک میلیارد و هشتصدو شصت مترمکعب است که نسبت به سال گذشته همین موقع افزایش 2 درصدی داشتیم و اگر وسعت دریاچه را در نظر بگیریم همانند سال قبل افزایش وسعت آبی دریاچه را داشتیم که 2.208 کیلومتر مربع است، حدودا وضعیت احیای دریاچه در وسعت 4300 کیلومتر مربع در وضیعت مطلوب خواهد بود که می‌توان آن را وضعیت احیا خواند.

ساعی در ادامه بیان کرد: می‌توان گفت که از سال 74 به بعد تراز دریاچه هر ساله با کاهش 40 سانتیمتری همراه بوده است که با اقدامات و تفکرات دولت تدبیر و امید و ستاد احیای دریاچه ارومیه از روز شروع فعالیت این ستاد دیگر شاهد کاهش 40 سانتیمتری تراز دریاچه نبودیم و دریاچه ارومیه روز به روز به احیا نزدیک‌تر می‌شود.

دبیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: با اجرای چند پروژه بزرگ عمرانی و بهره برداری از آن در حوزه دریاچه ارومیه می‌توان آب را ثابت و بدون توقف به سمت دریاچه ارومیه هدایت کرد، از جمله مهمترین پروژه‌ها رودخانه "گدارچای" است که پیشرفت پروژه حدود 65 درصد است و پروژه دیگر انتقال پساب‌های شهری کلانشهر تبریز و شهر ارومیه بصورت تصفیه شده به پیکره دریاچه ارومیه است که در مجموع دو پروژه حدود 1000میلیون مترمربع آب وارد دریاچه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مطالعات پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران نشان می‌دهد که کف دریاچه باتوجه به انتقال آب شیرین به حالت کاسه مانند خود بازگشته است، برخی‌ها بر این باور بودند که باتوجه به رسوبات نمک کف دریاچه بصورت بشقاب مانند و صاف درخواهد آمد که مانع از احیای دریاچه می‌شد ولی این مطالعات نشان می‌دهد که وضیعت دریاچه ارومیه کاملا خوشایند باشد و با ورود آب شیرین به پیکره دریاچه شاهد انحلال رسوبات و پایین آمدن کف دریاچه باشیم و ان شاالله بتوانیم تا سال1402 که طبق برنامه ریزی ما دریاچه ارومیه احیا خواهد شد بتوانیم با تامین مالی دولت این دریاچه را مثل سا‌های گذشته پر آب ببینیم.

" alt="" width="100" height="70" /> --> دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.