به نوشته این نشریه، بشر در راستای تامین بخشی از نیازهای خود اقدام به ابداع وسایل مختلفی کرده است که یکی از آنها دوچرخه است.
اگر چه این ابداعات تعدادی از نیازهای بشر را تامین می‌کند، در عین حال معایبی دارند که از پراهمیت‌ترین عیوب آن می‌تواند آسیب به محیط زیست باشد.
امروزه توجه به محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار شده است، زیرا آسیب رساندن به آن عواقب جبران ناپذیری دارد و تمامی موجودات زنده از جمله خود بشر را مورد تهدید قرار می دهد.
از طرفی مقوله حمل و نقل فیزیکی از نیازهای ضروری جامعه بشری است و در این راستا ابداعات متعددی از جمله هواپیما، قطار، اتومبیل، دوچرخه و...انجام شده است.
اتومبیل پرکاربردترین وسیله تردد شهری می باشد که متاسفانه یکی از عواقب آن آسیب رساندن به محیط زیست است.
این وسیله در بسیاری از موارد می تواند با وسیله ای بسیار سالم به نام دوچرخه جایگزین شود.
یکی از تلخ ترین نتایج فن آوری در عصر ماشینی تغییر عادت انسان ها از راه رفتن، به نشستن در اتومبیل است.
کشورهایی که خود کاشف اتومبیل بوده اند و در حال حاضر هم از تولید کنندگان آن هستند، درک کرده اند که وابستگی به اتومبیل با روح و سلامت انسان همخوانی ندارد لذا سعی در اصلاح روش زندگی خود کردند، آنها دو روش آسان و با صرفه را برای حل این مشکل در پیش گرفتند، گسترش حمل و نقل عمومی و ترویج دوچرخه سواری، و در این بین متوجه شدیم بعضی از بانوان در راستای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری فعالیت می کنند.
به همین منظور مصاحبه ای با خانم دکترشمسی عباس علیزاده و خانم مهندس نوشین محمودپور از بانوان تلاشگر برای گسترش فرهنگ دوچرخه سواری ترتیب دادیم:
_ خانم دکتر ضمن معرفی خودتان خلاصه ای از فعالیت خودتان را توضیح دهید؟
_ شمسی عباس علیزاده هستم متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در سال 82 برای گذراندن دوره آموزشی در فرانسه و بلژیک سفری به هلند داشتم در آنجا تردد اغلب مردم با انواع مختلف دوچرخه یا سه چرخه بود که برای رفع نیازهای مردم به شکل مناسب طراحی شده بود مثلا خانمی کودک چند ماهه خود را بر روی صندلی سه چرخه که بسیار امن برای کودک طراحی شده بود حمل می کرد و یا زیبایی محیط‌زیست و پر گل بودن دیوار ساختمان ها و خیابان و هوای پاک، محیط آرام و فاقد هر گونه، آلودگی صوتی ناشی از رانندگی اتومبیل و صدای بوق اتومبیل توجه مرا جلب کرد، بلافاصله این سوال در ذهن من جرقه زد که با وجود اینکه چنین راه حل موفقی برای معضل ترافیک و آلودگی هوا و افزایش سلامت مردم وجود دارد و در عین حال کار بردی کردن آن در جامعه ما بسیار ارزان و ساده و راحت است چرا در این زمینه اقدامی نمی‌کنیم.
بعد از برگشتن از بلژیک با این بینش که هر حرکتی را باید ابتدا از خودم شروع کنم، دوچرخه را جایگزین اتومبیل کردم و عمدتا کارهای روزانه خود را با دوچرخه انجام دادم و تا مجبور نمی شدم سوار اتومبیل نمی شدم.
بعد از مدتی بعضی از اعضای خانواده و فامیل و آشنایان خود را نیز به دوچرخه سواری علاقه‌مند کردم و یک گروه کوچک دوچرخه سواری فامیلی تشکیل شد که هفته ای 2 یا 3 بار با هم، هم رکاب بودیم که در یکی از این برنامه‌ها با گروه دیگری که خود را دوچرخه‌سواران رفتگران طبیعت نام نهاده بود و هدف آن سالم سازی محیط زیست بود و خانم محمودپور نیز در آن گروه بودند آشنا شده و باب همرکابی دو گروه و هدف‌مند شدن گروه در راستای حمایت از محیط زیست شکل گرفت و گروه تدریجا رشد کرد و تعداد اعضای آن افزایش یافت. از طرفی دانش و دیدگاه‌ها نیز جهت حمایت محیط زیست گسترش پیدا کرد و استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبز و گسترش فرهنگ دوچرخه سواری در راستای حمایت از محیط زیست و افزایش سلامت عمومی دورنمای برنامه ما شد و نام گروه رکاب زنان سبز تبریز شد.
اشاره به رنگ سبز نشانگر فعالیت های محیط زیستی در سراسر جهان است و ما نیز خود را جزیی از آن می دانیم و برای رسیدن به اهداف خود با تلاش اعضای هیات مدیره تشکیل رکاب زنان سبز تبریز یک تشکل مردمی وسیع شد (non governmental organization) هم اکنون در غالب این موسسه مردمی برای علاقه‌مند کردن مردم و مسئولین برای رسیدن به اهداف فوق تلاش می‌کنیم، این تلاش به صورت ارایه برنامه‌های روزانه و رکابزنی در نقاط مختلف شهر با دوچرخه و سه چرخه برای جلب توجه مردم و مسئولین می باشد لذا به وسیله همین نشریه از مردم عزیز و مسئولین محترم جهت جامع عمل پوشاندن به اهدافمان دعوت به همکاری و همراهی آن عزیزان با این موسسه را می نمایم.

_خانم محمودپور از مزایای دوچرخه سواری به چند نکته اشاره کنید؟
_ دوچرخه و سه چرخه در واقع یک تیر و چند نشانه است:
1_ از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کند و پاک ترین وسیله نقلیه در دنیاست به همین خاطر وسیله نقلیه سبز نام گرفته و از طرفی باعث حفظ منابع ملی می شود.
2_ حجم بسیار کمی از خیابان را اشغال می‌کند (فضای پارک دو طرفه )معادل پارک یک اتومبیل است و برای پارک آن زیر ساخت 4متری هزینه نیاز نیست.
_سرعتش برای مسیرهای کوتاه یا متوسط تفاوتی با وسایط نقلیه موتوری ندارد و در شهرهای پرترافیک سرعت دوچرخه از اتومبیل ها سریع‌تر است.
4_ از سایر وسایط نقلیه ارزانتر است و غالب مردم استطاعت خرید آن را دارند و در صورت به سرقت رفتن یا آسیب دیدن آن ضرر کمتری متوجه صاحب آن می شود. هزینه ماهانه تعمیر و نگهداری آن در مقایسه با سایر وسایط نقلیه بسیار ارزان و مقرون به صرفه می‌باشد.
5_ ایجاد زیر ساخت مسیر دوچرخه برای شهرداری ها از هر زیر ساخت دیگر به صرفه تر و ارزان تر است.
6_ دوچرخه سواری یکی از سالم ترین و مفرح ترین ورزش هاست.
_ خانم دکتر در ایجاد سلامت جسمی و روحی دوچرخه سواری چه مزایایی دارد؟
_ دوچرخه سواری در اصلاح ناهنجاری های رفتاری در جوانان، کاهش بروز اعتیاد، از بین رفتن پرخاشگری و بی حوصلگی نقش موثری دارد. از طرفی چون دوچرخه سواری نوعی ورزش محسوب می‌شود و رفتن با دوچرخه به محل کار جز ورزش اجبار در زندگی روزمره می شود بدین ترتیب مانع از بروز چاقی، بیماری های گوارشی، قلبی عروقی، دیابت و افسردگی می شود.
باید یادآوری کنم که 2 تن از دوستان که از مشکل افسردگی رنج می‌بردند اظهار کردند که با دوچرخه‌سواری بهبودی قابل توجهی پیدا کرده اند.
باید توجه کرد که دوچرخه سواری برای حمل و نقل کمک شایان کرده و در کاهش وزن و بهبود سلامت عمومی کمک فراوان می‌کند و این باعث کاهش نیاز به مرخصی استعلاجی کارمندان و کارگران می شود که برای اقتصاد فرد و جامعه مفید است.
خانم محمودی توضیح دهید که چرا به دوچرخه وسیله نقلیه سبز می‌گویند؟
_ دوچرخه سواری کاملا در راستای حمایت از محیط زیست است، دوچرخه هیچ آلودگی ایجاد نمی‌کند، گازهای سمی را وارد اتمسفر نمی کند، روغن سوخت و سایر ترکیبات هیدروکربن که توسط اتومبیل به محیط زیست تحمیل می شود را حذف می کند و این بدین معناست که هیچ سمی وارد محیط زیست نمی شود، پس وسیله نقلیه سالم است.
هم اکنون در سطح ملی طرحی به نام سه شنبه های بدون خودرو داریم در مورد این طرح توضیح دهید؟
_طرح سه شنبه ای بدون خودرو نیز توسط یکی از هموطنان و در راستای دوچرخه وسیله نقلیه سبز برای حمایت از محیط زیست و کاهش ترافیک و ایجاد هوای پاک و افزایش سلامت عمومی مطرح شد و توسط ایشان و گروهی از هموطنان تلاش در گسترش و ملی شدن آن شد. در این طرح از همو طنان و مسئولین خواسته می شود که حداقل روزهای سه شنبه به صورت پیاده یا با دوچرخه و یا با وسایل نقلیه عمومی به سر کار رفته و امور روزمره خود را انجام دهند، به نظر من تمام هفته ما، باید بدون استفاده از وسایل نقلیه آلوده کننده باشد ولی حداقل به عنوان یک حرکت برای ایجاد فرهنگ سازی گسترده قابل احترام و ارزشمند است. البته هنوز مردم به خصوص مسئولین به اهمیت این طرح پی نبرده و بهای کافی را به آن نداده‌اند.
از مسئولین چه انتظاری دارید؟
آیا می دانید هلند چگونه پایتخت دوچرخه سواری شده؟ 40 سال قبل خیابان‌های آمستردام شبیه تهران بود جایی پر از آلودگی، خیابانهای هلند شباهت زیادی به خیابان ها و شهر های ایران داشت و نرخ بهای مرگ و میر های متفاوت وجود داشت و همچنین شرایطی به مدد مقاومت خستگی ناپذیر گرو ه های مدنی و نهایتا همراهی مسئولین آمستردام پیش آمد.
از مسئولان انتظار کمک موثر و چشمگیر برای فراگیر شدن دوچرخه و سه چرخه سواری و از طرفی ایجاد شبکه مناسب مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر داریم و از طرفی دولت با استفاده از کانال های تبلیغاتی فراوانی که در اختیار دارد ما را در گسترش تبلیغات دوچرخه سواری و فراگیر شدن این فرهنگ ارزشمند در بین مردم یاری نماید.
حرف آخر؟
واگیری استفاده از دوچرخه یا سه چرخه یا هر وسیله غیرآلاینده محیط که می تواند اسکوتر، اسکیلت، موتور برقی ...و نیز باشد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در هلند آزمایش خود را پس داده و بسیار موفق بوده است لذا به صورت جدی وقت آن رسیده که مردم و مسئولین دست در دست هم و به صورت جدی اقدام به حل معضل بزرگ ترافیک و آلودگی هوا با استفاده از دوچرخه و سایر وسایل نقلیه غیرآلاینده کنند و امکانات کشور در جهت گسترش این طرح بسیج شود.
با گروه رکاب زنان سبز تماس بگیرید و آمادگی خود را جهت همکاری و حمایت اعلام کنید.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.