محمدرضا احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به موارد مطرح شده از سوی سمن ها، دادستانی و میراث فرهنگی، شهرداری مراغه هیچ پروانه ای در این مورد صادر نکرده و این امر در حال بررسی های کارشناسی است.
وی ادامه داد: بر اساس حساسیت های فرهنگی و گردشگری این جاذبه های تاریخی، صدور پروانه برای این طرح فقط بر اساس قوانین و ضوابط شهرسازی و میراث فرهنگی انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: پروانه های ساخت صادر شده برای فازهای اول و دوم این طرح برای شرکت عمران و بهسازی به عنوان مجری طرح، در زمان تصدی شهرداران گذشته بوده و پروانه جدید با حساسیت و نظارت بیشتری صادر خواهد شد.
وی افزود: موضوع پروانه احداث و اجرای فاز سوم طرح ساماندهی محوطه برج ها تاریخی مراغه هم اکنون نیز در قالب کارگروه های تخصصی با نظارت فرمانداری و دادستانی در حال بررسی است.
احمدی همچنین با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند بهره گیری از توان سرمایه گذاران بخش خصوصی است گفت: مجموعه مدیریت شهری در این راستا، از طرح های سرمایه گذاری در این بخش حمایت می کند.
وی افزود: در این راستا و با موافقت شورای شهر طرح ساماندهی محوطه رصدخانه مراغه توسط شهرداری ر حال اجراست.
وی ادامه داد: در این طرح، محوطه سازی و ایجاد زیرساخت های گردشگری در نظر گرفته شده و توسعه و ساماندهی آثار تاریخی شهر مراغه بخشی از راهبرد مجموعه مدیریت شهری است.
وی اضافه کرد: معرفی زیبایی ها و جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر مراغه نیز از رویکردهای اساسی شهرداری برای جذب گردشگران در ایام مختلف سال بوده و در این راستا نصب تابلوهای راهنمای گردشگری، زیباسازی میادین و نصب المان های نوری انجام شده است.
طرح ساماندهی محوطه برج های تاریخی مراغه به منظور توسعه محوطه این دو اثر تاریخی از سال 1377 آغاز شده است.
گنبد کبود (گؤی گونبز) از بناهای دوره سلجوقیان در منطقه مرکزی شهر مراغه بوده و تزیینات به ‌کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول کم ‌نظیر است.
درباره زمان احداث این گنبد نظرات دیگری نیز وجود دارد عده ‌ای آن‌ را مربوط به‌ زمان مغول دانسته و عده‌ ای تاریخ بنای برج را مربوط به قبل از هلاکوخان در دوره ایلخانی ذکر کرده‌ اند.
این اثر تاریخی در 15 دی سال 1310 هجری شمسی به شماره ثبت 135 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
برج مدور( یومورو گونبز) نیز از بناهای ساخته ‌شده در دوره سلجوقیان در شهر مراغه بوده که در فاصله 10متری شمال گنبد کبود قرارگرفته‌ است.
بر روی کتیبه برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال 563 هجری نگاشته شده اما درباره نام بانی و مدفون داخل آن هیچ ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملا ناشناخته‌ است.
این اثر تاریخی نیز در 15 دی سال 1310 هجری شمسی به شماره ثبت 136 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
شهر مراغه به عنوان بزرگترین شهر آذربایجان شرقی بعد از تبریز حدود 180 هزار نفر جمعیت دارد این شهر در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی و 607 کیلومتری تهران قرار گرفته و در ابتدای دوران فرمانروایی ایلخانان مغول، پایتخت این سلسله بوده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.