حس بودن، داشتن، تعلق و عقبه ای که عظیم است و بزرگ و دوست داشتنی. در قالب این مستند زیبایی ها و ظرفیت های کنونی اقتصادی، فرهنگی و گردشگری دماوند نیز به تصویر کشیده شده بود و آئین رونمایی از مستند گنبد گیتی با رونمایی از یک کتاب درباره گیاهان دارویی این منطقه همراه شد.
کتاب «فلور دماوند» نوشته «ولی الله مظفریان» که گونه های مختلف گیاهی دماوند را معرفی کرده است.

گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در دماوند حاکیست: وقتی مستند گنبد گیتی درحال پخش بود، سکوتی سنگین همه فضای سالن جلسات دانشگاه آزاد را پر کرده بود؛ سکوتی که سکوت نبود، سرشار از حرف بود، پر از فریاد درباره دماوند و ایران: ای دیو سپید پای در بند... ای گنبد گیتی، ای دماوند... .

دماوند یکی از شهرهای استان تهران و مرکز شهرستان دماوند است. این شهر به شماره ۵۶ در آثار ملی ایران ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ ثبت و همچنین به عنوان شهر نمونه گردشگری ایران برگزیده شده‌ است. دماوند نامی کهن که در کارنامه اردشیر بابکان به صورت دُنباوند و در کتیبه‌های ساسانی چون کتیبهٔ شاپور اول در نقش رستم و کتیبهٔ نرسی در پایکولی به صورت دُمباوند و در کتاب جغرافیای موسی خورنی دمباوند آمده که ریشه در نام پهلوی آن دارد.
دربارهٔ نامگذاری شهر می‌توان گفت که دمب، دمبال، دما و دمال به علاوه آوند یا وند به معنای شهری است که دنباله ظرف یا دنباله کوه واقع شده‌است؛ بنابراین اگرچه نام کوه و شهر یکی است ولی دارای بار معنایی متفاوت است. دماوند برای کوه به معنی ظرف آتش یا دارنده آتش یا بخار و برای شهر به معنی دنباله ظرف یا دنباله کوه اطلاق می شود.

مستند گنبد گیتی برای معرفی شهر دماوند را می توان تنها مستند توصیفی شهر دماوند دانست که در نوع خود ساخته شده است.
نگاه متفاوت فیلم ابتدا به کوه دماوند و عظمت و بزرگی این قله سرافراز و دامنه های سرسبز و ماندگار آن و همچنین امتداد این کوه و رودهای پرآب و خروشانش، بیننده را به عمق دره های سرسبز و دامنه های پرآب می کشاند.

این مستند از گذرگاه امامزاده هاشم(ع) آغاز می شود و در میان شهر که از درختان پوشیده شده‌ است، گذر می کند و با طراوت رودهای تار و مشکیجه که طغیان‌ کنان به پیش می روند، دریاچه تار، چشمه اعلاء، برج شبلی، مسجد جامع شهر، محلات تاریخی دماوند و ... را پشت سر می گذارد و با رسیدن به زمین های کشاورزی و باغات سرسبز جنوب شهر پایان می یابد.
این شهر همان منطقه ای است که آنطور که در منابع تاریخی آمده، با امضای صلح نامه مسمغان با نعیم ابن مقرن فاتح ری سال 29 هجری آغوش به اسلام گشود و با استقرار علویان در طبرستان، مهر اهل بیت در جان این دیار دمیده شد...

تهیه و ساخت مستند 30 دقیقه ای گنبد گیتی سال 1393 با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر دماوند به کارگردانی و نویسندگی «محمود ناظری» برگرفته از معرفی شهر دماوند کلید خورد و حدود یک سال و نیم به طول انجامید.
این مستند توانست در نخستین حضور جشنواره ای خود در سال 95 از مجموع 250 اثر ارسالی و راهیابی 57 اثر به مرحله پایانی، جایزه ویژه هیات داوران هشتمین دوره جشنواره داخلی کارگاه آزاد فیلم (مسعود کیمیایی) را از آن خود کند.

نویسنده و کارگران دماوندی در گفت و گوی با ایرنا این مستند را تنها مستند بلند و متفاوت از شهر دماوند دانست و گفت: در این مستند توصیفی و مجمل، از نماهایی بکر و قاب هایی دیدنی در قالب نماهای هوایی و حتی فیلمبرداری زیر آب بهره برده است.
ناظری با بیان اینکه این فیلم مستند تاریخ دماوند، جغرافیا، اقلیم و همچنین گویش، پوشش، فرهنگ و تمدن این منطقه را معرفی می کند، افزود: دماوند با داشتن آب و هوای مناسب و مطبوع، جاذبه های گردشگری و تاریخی آن همواره مورد توجه بوده ولی کمتر کسی به نقاط و جاذبه های خاص آن توجه داشته است.
نویسنده و کارگران مستند گنبد گیتی خاطرنشان کرد: محور اصلی این مستند از معرفی دو رودخانه تار و مشکیجه و دریاچه تار آغاز شده و به معرفی محلات دماوند همچون روح افزاء، فرامه، قاضی، چالکا، درویش، جاذبه های تاریخی و گردشگری و همچنین مناطقی چون شلمبه، جیلارد، تمیسیان و .... اشاره دارد.
وی از جمله شاخصه های این مستند را استفاده از 40 تا 60 درصد تصاویر هوایی دانست و گفت: در این فیلم سعی شده تصاویری از مناطق بکر و مکان هایی که کمتر به چشم آمده همچون شبستان زمستانه مسجد جامع دماوند، قلعه های قدیمی و تاریخی شهر، کف دریاچه تار دماوند و ... گرفته شود.
این هنرمند دماوندی در خصوص رونمایی از طرح پوستر مستند گنبد گیتی نیز افزود: این عکس توسط یک آمریکایی برای ارتش ایران در سال 1335 گرفته شده و با توجه به اینکه تنها دماوند به عنوان شهر در شرق استان تهران وجود داشت در جای خود منحصر به فرد است؛ این طرح در کلاس های آموزشی بارسلونا جزو موارد آموزشی محسوب می شود.

** گنبد گیتی، معرفی حقیقت دماوند
«عباس صفری» شهردار دماوند نیز در این آیین با بیان اینکه در کنار بسیاری از فعالیت های عمرانی یکی از وظایف اصلی شهرداری، توجه به حوزه فرهنگ است، گفت: مستند گنبد گیتی، کتاب فلور دماوند و نیز کتاب «تابش انوار» که امشب رونمایی شدند بخشی از فرهنگ منطقه را روایت می کنند.
کتاب تابش انوار نوشته نویسنده 88 ساله دماوندی «فتحعلی علی خادمی» است که برداشت خود از برخی آیات قرآن کریم، نهج البلاغه و اشعاری عرفانی را به رشته تحریر درآورده است.

*** فلور دماوند برای معرفی گیاهان دماوند
ولی الله مظفریان نویسنده کتاب فلور دماوند متولد 1332 شهر دماوند و محله فرامه است که از سال 56 تا سال 96 در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و در بخش گیاه شناسی مشغول به کار بوده است.
این نویسنده دماوندی با اشاره به سابقه 40 ساله خود در زمینه گیاه و گیاه شناسی گفت: برای موفقیت در این حوزه گوشه گوشه های ایران را سفر کردم و توانستم با شناسایی گونه های مختلف گیاهان بویژه گیاهان دارویی، تاکنون 28 جلد کتاب در خصوص گیاهان ایران و کاربردهای گونه های گیاهی و همچنین شناخت گیاهان معطر را به مرحله چاپ رسانم.
مظفریان با بیان اینکه در ایران هشت هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد، افزود:2200 گونه از گیاهان انحصاری و مختص به ایران است که از این میزان 110 گونه اختصاص به منطقه دماوند دارد که 80 گونه آن مربوط به شهرستان دماوند و 30 گونه مربوط به کوه دماوند است.
وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته طی این سال ها توانستیم 4 گونه گیاه به نام دماوند و بیش از 50 گونه گیاه به نام خود ثبت کنم.
این گیاه شناس برجسته کشور به کتاب 'فلور دماوند' اشاره کرد و گفت: این کتاب با هدف معرفی گیاهان مربوط به کوه دماوند تا روستاهای جنوب شهرستان دماوند به نگارش درآمده و مجموعا 1800 گونه گیاهی در این کتاب معرفی شده که دارای یک هزار و 500 صفحه و 1250 نمونه عکس رنگی از گیاهان است و توسط انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است.
تهرام/7246/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.