یوسف غفارزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرح انتقال آب ارس به تبریز به صورت فاینانس در مدت 4 سال اجرا می شود.
وی اعتبار پیش بینی شده برای این طرح را در حدود 700 میلیون یورو اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه چهار کشور از رودخانه ارس حقابه دارند، گفت: ترکیه و ارمنستان در سرمنشاء رودخانه سهم خود را بر می دارند.
غفارزاده با بیان اینکه سد خداافرین با حجم مخزن یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب در راستای جلوگیری از هدر رفت حقابه کشور از رودخانه ارس احداث شده است، گفت: این سد به میزان 350 میلیون مترمکعب آبگیری شده و تا پایان سال جاری با تکمیل تاسیسات، آبگیری کامل آن ممکن می شود.
وی اعلام کرد: تامین آب مورد نیاز 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های اردبیل و آذربایجان شرقی از طریق این سد در برنامه سال جاری است.
غفارزاده با اشاره به اینکه یکی از اهداف احداث سد حاجیلار چای در ورزقان هم کنترل حقابه کشور از رودخانه مرزی ارس است، گفت: اعتبار این سد با حجم مخزن 51 میلیون متر مکعب از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه سدسازی های کشور ترکیه می تواند در میزان روان اب رودخانه ارس تاثیرگذار باشد، گفت: هر چند حقابه ما در سد خداآفرین تثبیت شده است، اما بالا دست ارس هم به صورت مستمر رصد می شود و در صورتی که احساس کنیم طرح های توسعه کشورهای همسایه موجب لطمه دیدن حقابه ما می شود به مراجع ذیصلاح اعلام می کنیم.
غفارزاده در مورد ورود پساب واحدهای تولیدی کشور ارمنستان به رودخانه ارس هم گفت: میزان آلودگی نگران کننده نیست و با این حال به صورت مستمر کنترل می شود تا از میزان استاندارد بیشتر نشود.

* بهره گیری از توان مردمی رویکرد وزارت نیرو در مدیریت مصرف آب است
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، با اشاره به مشارکت مردم در مدیریت 400 فقره چاه کشاورزی در شهرستان مرند و تامین منابع مالی مورد نیاز اجرای شبکه پایاب سد آیدغموش میانه با مشارکت مردم محلی، گفت: مدیریت مصرف آب بدون همراهی عمومی ممکن نیست.
وی با اشاره به اینکه وضعیت بارش سالانه کشور 35 درصد میانگین بارش جهانی و در مقابل مصرف ما 2 برابر میانگین جهانی است، گفت: هر چند میزان بارش های سال آبی زرعی جاری در استان آذربایجان شرقی افزایش 54 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته و افزایش 28 درصدی نسبت به بلند مدت را نشان می دهد، اما از آنجا که تبدیل به روان آب نشده، منابع زیرزمینی تغذیه نشده است.
غفارزاده با اشاره به اینکه پایه روان آب برف است و با بارش های رگباری و نقطه ای در زمان نامناسب روان آب ایجاد نمی شود، گفت: افزایش 1.5 درجه ای میانگین دما هم بر تبخیر و کاهش منابع سدها افزوده است.
وی با اشاره به اینکه سدهای نهند تبریز، ستارخان اهر و علویان مراغه بیشترین کاهش مخزن را در میان سدهای استان دارند، گفت: به ترتیب کاهش 27 ،20 و 7 درصدی ذخیره مخزن این سدها اتفاق افتاده و برای عبور از فصل تابستان نیازمند تدابیر خاص هستیم .
وی صرفه جویی 10 تا 12 درصدی را برای کاهش قطعی آب ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در دشت های استان هم شاهد کسر مخزن 30 تا 50 سانتی متری آب های زیر زمینی در سال هستیم .
غفارزاده با اشاره به اینکه قبل از سال 1393 و اجرایی شدن طرح تعادل بخشی، سالانه شاهد کسر مخزن 50 میلیون مترمکعبی در ذخایر زیر زمینی استان بودیم، گفت: با مسدود کردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و جلوگیری از اضافه برداشت در قالب این طرح کسری مخزن منابع زیرزمینی در استان به 40 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.
وی بیان اینکه طرح تعادل بخشی در 2 مرحله تثبیت و احیا اجرا می شود، اعلام کرد: تا زمان حاضر 7728 فقره چاه غیر مجاز در استان مسدود و برای 2 هزار فقره چاه، کنتور هوشمند نصب شده است.
وی با اشاره به راه اندازی گروه های گشت و نظارت برای کنترل وضعیت دشت ها و چاه های استان، اظهارداشت: موفقیت در این طرح نیازمند همراهی و مشارکت مردم است.
غفارزاده با اشاره به اینکه طرح تعادل بخشی یکی از طرح های نجات دریاچه ارومیه محسوب می شود، اعلام کرد: در راستای احیای این دریاچه سال گذشته 80 کیلومتر از حریم رودخانه آجی چای ( تلخه رود ) آزادسازی شد و بازگشایی حریم چند رودخانه از جمله شهر چای، گنبرف چای و رودخانه های مراغه در حال اجراست.
وی با بیان اینکه آزادسازی حریم رودخانه ها با مقاومت هایی روبرو می شود، گفت: جلوگیری از تبعات جبران ناپذیر سیل هم از مزایای آزادسازی حریم رودخانه هاست.
وی با اعلام اینکه طول رودخانه های استان 20 هزار کیلومتر است، گفت: برای 7 هزار کیلومتر نقشه حریم بستر تهیه و 2100 کیلومتر بازگشایی و ساماندهی شده است.
غفار زاده با بیان اینکه انتقال پساب تصفیه شده تبریز از طریق لوله گذاری هم یکی دیگر از طرح های در دست اجرا در راستای احیای دریاچه ارومیه است، گفت: سال گذشته از 158 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته برای طرح های آب منطقه ای آذربایجان شرقی در راستای احیای این دریاچه 75 میلیارد تومان تخصیص یافت.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار سال گذشته شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از محل منابع احیای دریاچه ارومیه، رودخانه های مرزی، منابع استانی ، ملی و فاینانس 1500 میلیارد تومان بود که 1090 میلیارد تومان جذب و در راستای توسعه پایدار منابع آبی هزینه شد.
سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت تالاب قوریگل هم با اشاره به اینکه در فصل زراعی با کمبود آب و فصل غیر زراعی با مشکلاتی همچون یخ زدن آب برای انتقال آب از سایر حوضه های آبی به این تالاب بین المللی مواجه هستیم، گفت: برای رفع این مشکل 25 میلیارد تومان اعتبار برای 13 کیلومتر لوله گذاری نیاز است.
وی در پایان اعلام کرد: سد کلقان بستان آباد در شهریور امسال همزمان با هفته دولت به صورت کامل آبگیری می شود.
غفارزاده خاطرنشان کرد: حجم مخزن این سد 21 میلیون متر مکعب است و با هدف تامین آب شرب هشترود و بستان آباد همچنین آب واحدهای صنعتی بستان آباد و شرق تبریز احداث شده است.
میزان آب های تجدید پذیر آذربایجان شرقی در حدود 5 میلیارد متر مکعب است که 61 درصد سطحی و 39 درصد زیرزمینی است.
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.