یعقوب طالبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به استقبال بازدیدکنندگان و افزایش گردشگران داخلی و خارجی در صورت تخصیص نیروی حفاظتی لازم و صدور مجوزهای لازم، زمان بیشتری برای بازدید از موزه های این شهرستان اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل قوانین موجود، ساعات کاری موزه های ایلخانی و سنگ نگاره های این شهرستان از 9 صبح تا 15 عصر بوده که بر اساس پیشنهاد این اداره و در صورت موافقت با آن، ساعات بازدید از آنها افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: کمبود نیروی و وجود برخی قوانین برای حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در موزه ها، از عواملی است که موجب محدود شدن ساعات کاری این اماکن گردشگری شده لیکن با رفع این موانع شاهد رونق هرچه بیشتر این مراکز خواهیم بود.
وی گفت: شهر تاریخی مراغه با 2 موزه ایلخانی و سنگ نگاره ها، از پتانسیل های مناسبی برای جذب گردشگران برخوردار بوده و هرساله شاهد افزایش میزان بازدید از این اماکن فرهنگی و تاریخی هستیم.
وی افزود: این موزه ها دربردارنده بخش های مهمی از تاریخ، میراث ماندگار و هویت فرهنگی و تاریخی مراغه به عنوان دروازه تمدن ایران زمین و خطه آذربایجان بوده و راهبرد میراث فرهنگی توسعه و رونق گردشگری و حمایت از این مراکز است.
موزه ایلخانی مراغه در سال 1363 همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و با آثاری از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم دایر شد و در سال 75 در جهت هدفمندی آثار خود و به دلیل اهمیت نقش این شهر در دوره ایلخانی، به عنوان موزه تخصصی ایلخانی فعالیت خود را آغاز کرد.
در این موزه که در فهرست موزه های رسمی کشور قرار دارد، صدها اثر برجسته در قالب مجموعه‌ های کامل از آثار دوره ایلخانی شامل انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت به نمایش درآمده است.
گنجینه و موزه سنگ آقالار مراغه در محل مقبره میرفتاح موسوی در نزدیکی گنبد سرخ واقع شده و از موزه های مهم این منطقه به شمار می رود بنا به دستور ظل السلطان و به خاطر احترام و ارادتی که به مراد خود میرفتاح موسوی داشت در سال 1175 هجری قمری ساخته شده و در سال 1375 و 1381 هجری شمسی مرمت و به موزه سنگ نگاره های تاریخی تبدیل شده است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.